آموزش ابزارآلات

آشنایی با وسایل بنایی

وسایل بنایی

ابزارآلات ساختمانی با توجه به نوع کاربردشان، دارای کاربردهای خاص خود می باشند و معمولا از این وسایل برای کارهای ساختمانی مانند: اندازه‌گیری، برش، مخلوط کردن، حفر، تخریب و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزارهای تخصصی در هر مرحله از ساخت و ساز به کمک استادکاران و کارگران می آیدند و مورد استفاده قرار می گیرند و باعث تکمیل شدن پروژه بنایی و ساخت و ساز می شود.

معرفی وسایل بنایی:

در ساخت دیوارها در ساختمان سازی از مصالح و لوازم بنایی مختلفی استفاده می شود و با توجه به مکان چیدن دیوارها و شکل ظاهری آن ها، از مصالح گوناگونی استفاده می شود.

استانبولی:

از این وسیله، برای حمل ملات در کارهای اجرایی، ساختمانی، تهیه و آماده کردن بعضی از ملات ها استفاده می شود. این وسیله، یک ظرف از جنس فلز و یا فایبرگلاس به شکل مخروط ناقص می باشد و در اندازه های مختلف تولید می شود.

برای خرید استانبولی بنایی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تراز:

تراز یکی از ابزارهای کنترل صاف بودن یک سطح می باشد و از این ابزار برای انجام کارهای بنایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار دارای اندازه های مختلفی می باشد و طول آن ها از ۲۲۵ میلی متر تا ۱.۲ متر تغییر می کند. معمولا ترازهای کوتاه تر برای تنظیم کارهای کوچک تر و یا آجرهای منفرد مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که ترازهای بلند برای شاقول کردن عمودی زوایای کار و تراز نمودن ردیف های افقی آجرچینی مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار، دارای یک لوله حباب دار ثابت و یا قابل تنظیم می باشد و برای مدل هایی که دارای لوله ی حباب دار قابل می باشند، شخص می تواند در صورت به هم خوردن تراز آن را تنظیم کند. به همین دلیل است که داشتن لوله حباب دار قابل تنظیم، برای ترازها، یک مزیت و ویژگی می باشد.

فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده فروش اینترنتی ترازهای زیر می باشد.

آشنایی با وسایل بنایی

آشنایی با وسایل بنایی

شاقول

شاقول جزء ابزارهای بنایی می باشد و دارای بخش های مختلفی می باشد و باعث کنترل امتداد قائم می شود. وزنه ی شاقول، فلزی و به شکل یک مخروط می باشد و البته در برخی موارد نیز این وزنه، به شکل استوانه ای بوده و انتهای آن به صورت مخروطی ساخته می شود.

در مرکز قاعده مخروط، پیچ و مهره ای وجود دارد و مرکز آن سوراخ می باشد و ریسمان شاقول از آن عبور می کند. بر روی شاقول یک صفحه فلزی مربع شکل با ضخامت ۲ تا ۳ میلی متر قرار گرفته است و هر ضلع این مربع با قطر دایره قاعده مخروط مساوی می باشد. این صفحه گاها، به شکل دایره ای شکل هم می باشد و شعاع آن با شعاع قاعده مخروط مساوی است.

در مرکز این صفحه یک سوراخی وجود دارد و ریسمان شاقول از آن عبور می ند و در اصطلاح بنایی به این صفحه ترکی می گویند.

خرید شاقول بنایی

گونیای بنایی

گونیای بنایی، وسیله ای است که دارای دو ضلع عمود بر هم می باشد و برای کنترل قائمه بودن و عمود بودن دو امتداد استفاده می شود. این وسیله نسبت به یکدیگر زاویه ای ۹۰ درجه یا قائمه تشکیل می دهد و در اتاق های که الان زندگی می کنیم، دیوارها، خشت ها و بسیاری از مصالح ساختمانی همه باید گونیا باشند و به همین دلیل این وسیله ی کاربردی در جزء ابزار های مورد نیاز در بنایی می باشد.

ریسمان کار

ریسمان کار، یک مجموعه از قرقره میله فلزی می باشد و از داخل یک استوانه فلزی عبور داده شده است. دو سر این میله ی فلزی، به دو صفحه پولک مانند و دایره شکل، به قطر ۲ تا ۳ سانتی متر و ضخامت تقریبی ۲ میلی متر متصل شده است و به راحتی می تواند دور میله ی فلزی بچرخد.

معمولا، جنس ریسمان و نخ در ریسمان کار، از نخ پرک آغشته به موم و گاهی نیز از نخ نایلونی می باشد و دارای مقاومت می باشد.

نخ ریسمان بنایی کد ۲۰۰

نخ ریسمان بنایی البرز کد ۴۰۰

ابزار بنایی

ابزار بنایی

شمشه

شمشه دارای دو نوع چوبی و فلزی می باشد:

شمشه چوبی

این ابزای بنایی، در اندزه های مختلف از نظر مقطع و طول، از چوب ساخته شده است و حداقل طول برای یک شمشه ۷۰ سانتی متر با ابعاد مقطع ۳×۳ سانتی متر و حداکثر ۳ متر و به ابعاد ۵×۵ سانتی متر می باشد

شمشه های آهنی

این نوع شمشه ها از پروفیل های سبک یعنی قوطی فلزی توخالی ساخته می شود و دارای استحکام بسیار بالایی می باشد. برای ساخت این شمشه ها می توان از انواع پروفیل ها استفاده می شود، ولی بهترین پروفیل برای ساخت این شمشه ها قوطی ۴×۴ سانتی متر است.

این ابزار بسیار حساس است و باید از آن به خوبی نگه داری کنید. البته دقت داشته باشید که، درسته که این ابزار فلزی می باشد، ولی از ضربه با تیشه و یا چکش بر روی آن جدا خودداری کنید. امروزه، شمشه های آلومینیومی بهترین نوع شمشه می باشد و نسبتا سبک تر هستند و به همین دلیل بیش تر استادکاران از این نوع استفاده می کنند.

ابزارالات

ابزارالات

ابزارهای دیگری نیز در بنایی مورد استفاده قرار می گیرد و بدون استفاده از آن ها کار بنایی، به طور اصولی و استاندارد انجام نمی شونداین ابزار عبارتند از:

بیل

یکی از پرکاربردترین ابزار در بنایی بیل می‌باشد و در میان مدل های متنوع موجود در بازار، بیل حفاری مدل پر استفاده ای می باشد و به جای مدل های دیگر هم مورد استفاده قرار می گیرد.

البته دقت داشته باشید که، در پروژه های بزرگ و ساخت دیوار های بلند و ضخیم، معمولا از بیل های مکانیکی استفاده می کنند.

کمچه

کمچه جزء ابزارهای ساده بنایی می باشد و به صورت دستی از آن استفاده می شود ملات را به صورت یکنواخت بر روی سطح کار پخش، بند کشی و ماهیچه کشی می کند.

برای انواع کارهای بنایی و مخصوصا کار با سیمان از این وسیله کاربردی استفاده می شود و مدل های مختلفی از آن در بازار وجود دارد و هر کدام برای موارد مصرف خاصی ایده آل می باشد.

کمچه بنایی موسوی

تخته ماله

بعد از اتمام مراحل دیوار چینی از تخته ماله استفاده می شود و بعد از پوشش سیمان بر روی دیوارها، از ماله کشی استفاده می شود و معمولا این وسیله، ازجنس چوبی، آلومینیومی و منیزیمی می باشد و ماله های منیزیمی و آلومینیومی بسیار راحت تر در سطح حرکت می کنند و باعث مصرف انرژی کمتری می شوند.

تخته ماله شطرنجی

تخته ماله پلاستیکی

فرغون

فرغون هم یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در بنایی می باشد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله برای حمل بار به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله ی یک نفر هدایت می شود و این فرد دو دسته ی فرغون را در دست می گیرد و آن را به حرکت در آورد.

این وسیله به صورتی طراحی شده است که وزن بار داخل آن بین فرد هدایت کننده فرغون و چرخی که در زیر آن تعبیه شده است پخش می شود. به همین دلیل بارهای سنگین را می توانید با این وسیله جا به جا کنید.

برای خرید ابزار با بهترین قیمت و کیفیت با فروشگاه ابزار غفوری در تماس باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *