آموزش ابزارآلات

چگونگی نصب و تعویض برزنت کولر آبی

چگونگی نصب و تعویض برزنت کولر آبی

کولر آبی، در روزهای گرم تابستان باعث خنک شدن هوا می شود و رطوبت و خنکی لازم را تامین می کند تا بتوانید گرمای سوزان تابستان را تحمل کنید.

برای داشتن بیشترین حد خنکی از کولرهای آبی، باید به سرویس و نگه داری آن ها توجه داشته باشید و یکی از کارهای مهم برای سرویس دستگاه، بررسی برزنت کولر می باشد.

هوای خنک، از راه کانال کولر به داخل ساختمان وارد می‌شود و این برزنت بین کولر و کانال قرار می گیرد و دارای جنس بسیار مقاومی می باشد و در صورت سوراخ و پارگی باید تعویض شود.

برزنت کولر آبی

برزنت کولر، یک پارچه ی ضخیم است و در بین دریچه ی کولر و کانال نصب می شود و باعث دمیده شدن باد خنک به داخل کانال می شود و از هدر رفتن این باد خنک جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که برای داشتن باد خنک، این برزنت باید بدون هیچ سوراخ و پارگی باشد و کاملا بر روی دهانه ی کولر و کانال کولر فیکس شود.

فواید استفاده از برزنت

فواید استفاده از برزنت برای کولر آبی

فواید استفاده از برزنت

  • در صورت عدم استفاده از برزنت، تمام انرژی مصرف شده ی کولر برای تولید سرما هدر می رود و باد مناسب وارد کانال نمی‌شود.
  • باعث دفع لرزش‌های دریچه در هنگام کار کردن دستگاه می‌شود و به عنوان یک وسیله ی لرزه گیر هم شناخته می شود.

انواع برزنت کولر آبی

برزنت کولر آبی دارای انواع مختلف می باشد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • برزنت کولر آبی کش دوزی شده با بست های پلاستیکی و یا فلزی
  • برزنت کولر آبی قابل نصب با چسب مخصوص
  • برزنت کولر آبی قابل اتصال با تسمه فولادی، پیچک و پیچ

جدا سازی برزنت با پیچ و مهره و یا بست های فلزی به راحتی و با کمک آچار انجام می‌شود و دارای دوام بسیار بالایی می باشند، ولی بست های پلاستیکی، در برابر تابش خورشید، باد و باران دوام بالایی ندارند و زود تر از بین می روند.

نصب برزنت با چسب مخصوص، خیلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا کندن این چسب دشوار می باشد.

مزایای استفاده از بست‌ها، در زمان تعویض برزنت کولر انعطاف‌ پذیری بالای آن می باشد و به دریچه ی کولر و کانال ورودی هوا هم آسیبی نمی‌ رسد و کولر دارای عمر طولانی تری می شود.

جنس برزنت بین کولر و کانال

برزنت کولر آبی، یک پارچه ی بسیار ضخیم همراه با یک لایه پلاستیک می باشد و لایه پلاستیکی از نفوذ آب به قسمت پارچه‌ ای جلوگیری می کند و باعث می شود که قسمت پارچه ای در برابر تابش خورشید مقاوم باشد و پوسیده نشود.

زمان مناسب برای تعویض برزنت کولر آبی

هر زمان که این برزنت کولر دارای پارگی شود، باید برای تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید و فرقی نمی کند که در چه فصلی ازسال هم قرار دارید، زیرا گاهی پرندگان کوچک برای محافظت خود از سرما، از منافظ باز برزنت عبور می کنند و داخل کانال می روند.

زمان مناسب برای تعویض برزنت کولر آبی

زمان مناسب برای تعویض برزنت کولر آبی در فصول مختلف

نکات مهم برای تعویض و نصب برزنت کولر آبی

در زمان نصب و یا تعویض برزنت کولر، باید به یک سری نکات توجه داشته باشید و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • برای نصب برزنت نباید در حالت کشیده شده ی آن استفاده کنید، زیرا در اثر لرزه های کولر آبی کشیده و پاره می شود.
  • اندازه و سایز این برزنت نباید بزرگ تر از حد، خیلی چروک و روی هم جمع شده باشد، زیرا باعث جلوگیری از حرکت درست باد در کانال می شود.
  • فاصله استاندارد و اصولی برزنت تا دریچه کولر باید حداکثر ۳۰ سانتی متر باشد.
  • قبل از نصب برزنت دقت داشته باشید که دارای سوراخ و یا پارگی نباشد.

طریقه ی نصب و راه انداری برزنت کولر آبی

برای نصب و راه اندازی برزنت کولر آبی به یک سری وسایل مانند: انواع گیره و دستگاه پرچ و … نیاز می باشد و نحوه ی نصب برزنت در همه ی کولرها به دو صورت می باشد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • نصب برزنت با پیچ و مهره
  • نصب برزنت با تسمه لاستیکی

دقت داشته باشید که کار تعویض و نصب برزنت کولر آبی، مانند تعویض پوشال کولر آبی آسان و بدون دردسر نمی باشد، زیرا باید به خوبی آب بندی شود و هوای خنک را به بیرون هدر ندهد.

نصب پایه کولر و قرارگیری بهتر برزنت

معمولا، ورودی کانال کولر آبی در ارتفاع بلندی قرار دارد و همچنین دریچه ی این کولر هم در ارتفاع پایین‌تری نسبت به دهانه ی کانال کولر قرار دارد.

برای پوشش این فاصله، بهتر است که از پایه استفاده کنید و این پایه می تواند حدود ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع کولر را افزایش ‌دهد و دریچه ی کولر و دهانه کانال با هم هم سطح می شود.

البته یکی از مزایای بسیار مهم پایه کولر، باعث قرار نگرفتن کولر بر روی زمین می شود جلوگیری از پوسیدگی و فرسوده شدن آن می کند.

 نکات مهم در زمان انتخاب و خرید برزنت

نکات مهم در زمان انتخاب و خرید برزنت کولر آبی

تراز کولر و نگه داری بهتر برزنت

عدم تراز کولر آبی، باعث می شود که آب داخل تشتک کولر سطحی صاف نداشته باشد و در نتیجه عملکرد شناور دچار مشکل می شود و از قسمتی از کولر آب نشت می کند.

یکی دیگر از علائم و مشکلات عدم تراز کولر، تاب برداشتن پروانه ی کولر می باشد و عدم نصب درست و اصولی برزنت کولر می شود و یا اینکه پمپ آب و یا همان واتر پمپ دچار مشکل می‌شود.

 نکات مهم در زمان انتخاب و خرید برزنت

در صورت مشاهده ی پوسیدگی، پارگی و جدا شدن اتصال برزنت به دریچه باید برای تعویض آن اقدام کنید و برای خرید این برزنت باید به یک سری نکات توجه داشته باشید و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • باید به ابعاد کولر آبی و ابعاد دهانه دریچه کولر توجه داشته باشید، زیرا در صورت عدم رعایت سایز مناسب، نصب به خوبی انجام نمی شود و هوای خنک هدر می شود.
  • استفاده از گیره های مناسب برای آب ‌بندی کولر
  • توجه به کیفیت برزنت کولر آبی: جنس برزنت بسیار مهم می باشد و باید در برابر نور خورشید مقاومت داشته باشد و به صورت ضد آب، ضد باد، ضد پسیدگی و انعطاف پذیر باشد.
  • توجه به اقیلم آب و هوایی منطقه: در مناطق آب و هوایی گرم و خشک به برزنت لایه ی پلاستیکی همراه با پارچه ی ضخیم نیاز دارید، زیرا باید مقاومت لازم در برابر نور شدید آفتاب را داشته باشد و دیرتر پوسیده شود.

همانطور که در این مقاله بیان کردیم، استفاده از برزنت کولر، باعث محافظت از بدنه در برابر تابش نور خورشید در درفصول گرم و سرد سال، باد و باران می شود.

همچنین باعث بالا رفتن راندمان کاری کولر می شود و از هدر رفتن هوای خنک به داخل کانال جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *