آموزش ابزارآلات

چگونه کرسی بسازیم

چگونه کرسی بسازیم

کرسی در فرهنگ و سنت ایرانی به عنوان یکی از لوازم فرهنگ سنتی و نوستالوژیک می باشد و دارای حرارت دلچسبی است و باعث گردآوری اعضای خانواده در کنار هم، خوردن خوراکی های خوشمزه و شنیدن حکایات بی نظیر بزرگان می شود.

این وسیله ی قدیمی با توجه به گذشت زمان، باز هم جایگاه خود را در فصل زمستان حفظ کرده است و هنوز هم در برخی از خانه ها به عنوان یک عضو ثابت در شروع زمستان و فصل سرما می باشد. در گذشته های خیلی دور، خانواده های اعیان دارای دو کرسی بودند و یکی برای اهل خانه و دیگری برای استفاده ی مهمان ها بود و آن را در اتاق پذیرایی قرار می دادند.

سیستم ساخت کرسی:

این وسیله ی گرمایشی، دارای سیستم پیچیده ای نمی باشد و از یک میز به ابعاد یک متر در یک متر تشکیل شده است و دارای ارتفاع تقریبا سه وجب می باشد، ولی این اندازه ها با توجه به نیاز افراد و اندازه های مورد نیاز آن ها قابل تغییر می باشد و یا می تواند به شکل دایره باشد.

برای اینکه گرمای کرسی از زیر آن بیرون نیاید، باید در روی میز لحاف بزرگ و گرمی بیندازید و دور تا دور آن را تشکچه های پهن، بالشت، متکا و … قرار دهید تا برای نشستن و یا حتی خوابیدن در کنار کرسی، راحت باشید. برای زیبایی بیشتر این بالشت ها و … می توانید از ترمه، جاجیم و … استفاد کنید و علاوه بر ایجاد گرما، زیبایی کرسی را بیشتر کنید.

سیستم ساخت کرسی

سیستم ساخت کرسی

مکان مناسب در خانه برای ایجاد برپایی کرسی:

با شروع فصل سرما، کوچکترین اتاق خانه را که برای تعداد افراد خانواده مناسب می باشد را انتخاب می کردند و کرسی را در آن جا برقرار می کردند، زیرا به دلیل این که وسیله گرمایشی دیگری استفاده نمی شد و هوای اتاق از نفس افراد خانواده به دمای مطلوبی می رسید و کوچکترین اتاق راحت تر گرم می شد و به راحتی می توانستند اعضای پشت کرسی به دیوار تکیه بدهند.

بعد از انتخاب اتاق، وسایل کرسی را که شامل یک میز چوبی در ابعاد یک در یک متر و ارتفاع سه وجب و یا بر اساس نیاز در اندازه ای دیگر، تشکچه، بالشت، لحاف، پارچه های زیبا و سنتی و … را آماده می کردند.

لحاف مورد نیاز برای کرسی:

لحاف مورد نیارز برای ایجاد یک کرسی گرم، باید قطور و سنگین باشد و با پشم و یا پنبه داخلش را پرکرده باشند و در ابعاد ۴ یا ۷ متر باشد و بتوان به راحتی آن را روی کرسی مورد نظر خود پهن کنید. دور تا دور کرسی را هم با تشک های کم قطر فرش کنید تا برای نشستن دور آن، راحت باشد و برای گرمای زیر کرسی هم در گذشته از منقل و زغال و بعد ها که هیترهای برقی به وجود آمدند از آن ها استفاده می کنند.

کرسی

کرسی

انواع کرسی:

کرسی نفتی: این نوع کرسی به نسبت دیگر انواع کرسی، قدیمی تر می باشد و معمولا در شب یلدا استفاده می شود.

کرسی برقی: برای گرم کردن این نوع کرسی برقی از هیتر برقی یا وسایل مشابه آن استفاده می‌کنند و دارای خطر بسیار کمتری نسبت به مدل نفتی آن دارد.

کرسی زغالی: این مدل، در گذشته رایج ‌ترین مدل کرسی بوده است و به وسیله ی زغال گرمای لازم را به وجود می آورد. به هممین منظور، در زیر میز کرسی یک منقل قرار می‌دادند و داخل آن را با زغال پر می‌کردند، و ابتدا ته و درز‌های منقل مورد نظر را با گچ خیس کرده کاملا می‌پوشاندند و بعد  داخل آن را خاکستر الک کرده می پوشاندند و وسط خاکستر‌ها را به صورت گودال درست می گردند و خاکه زغال می‌ریختند و آتش زغال می‌گذاشتند و باد می‌زدند تا آتش زغال به خاکه زغال‌ها برسد. بعد منقل مورد نظر را مدتی در فضای آزاد می گذاشتند تا بوی زغال از بین برود و بعد به زیر کرسی انتقال می دادند و از گرمای لذت بخش آن استفاده می کردند.

کرسی ژاپنی: کرسی فقط به کشور ایران اختصاص ندارد و ژاپنی ها نیز از قرن ۱۴ میلادی تاکنون سیستم گرمایشی مشابهی به نام کوتاتسو داشته اند و دقیقا دارای کاربری مشابه کرسی ایرانی دارد. کوتاتسو، در واقع یک میز چوبی است که در زیر آن یک وسیله گرمایشی قرار می دهند و در روی آن نیز یک لحاف بزرگی پهن می کنند و تقریبا در تمامی خانه های ژاپنی مورد استفاده قرار می گرفته است.

طراحان مدرن امروز نیز همین سیستم را با استفاده از هیترهای برقی به عنوان بخشی از دکوراسیون زمستانی خانه ها ارائه می دهند.

در کرسی های جدید امروزی، صندلی های پشتی دار اطراف یک میز چوبی که در مرکز قرار دارد، چیده می شوند و برای افرادی که قصد دراز کشیدن دارند، امکان خواباندن پشتی این صندلی ها فراهم می شود.

انواع کرسی

انواع کرسی

چگونه در خانه آپارتمانی کرسی برپا کنیم:

یکی از مشکلات برپایی کرسی در آپارتمان های امروزی، کمبود فضای مناسب برای نگهداری و یا برپایی کرسی می باشد، زیرا در فصول گرم سال که نیازی به کرسی نمی باشد، باید فضای کافی برای نگه داری از این وسایل وجود داشته باشد، که در خانه های آپارتمانی امروزه این فضا وجود ندارد و یا کوچک می باشد.

به همین دلیل، تولید کنندگان به فکر افتادند و کرسی های چوبی تاشو را جایگزین چهارپایه های کرسی های قدیمی کردند. این کرسی ها به صورتی طراحی شده است که به راحتی باز و بسته می شوند و به یک جعبه ی کوچک تبدیل می شوند و می تواند آن را در داخل کمد دیواری نگه داری کنید.

فواید استفاده از کرسی:

استفاده از کرسی در فصل زمستان و سرما، برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد و در ذیل به چند نکته از این مزایا اشاره می کنیم:

  • کاهش دردهای مزمن مفصلی: سرمای هوا در فصل زمستان باعث تشدید بیماری های مزمن مفصلی مانند درد زانو، کمر و مهره های پشتی می شود و با قرار گرفتن در زیر کرسی و استفاده از گرمای آن می توانید به کاهش این دردهای مزمن کمک کنید.
  • تعادل گردش خون در محیط و مرکز بدن: با شروع فصل سرما، تمرکز گردش خون بر روی حفظ اعضای حیاتی مانند قلب، مغز، کلیه می باشد و سرما باعث انقباض عضلات و بسته شدن منافذ پوستی و انقباض رگ های بدن می شود با قرار گرفتن در زیر کرسی گردش خون در محیط و مرکز بدن متعادل می شود.
  • دفع الکتریسیته ساکن: جنس لحاف کرسی از نخ و پشم باید باشد و می تواند الکتریسیته ساکن در بدن را دفع کند و ضد سودا باشد و در نهایت باعث ایجاد آرامس می شود.

فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده فورش اینترنتی کرسی برقی های زیر نیز می باشد.

بخاری برقی البرز مدل ۵۵۰W

کرسی برقی سونا مدل گنجی ۴۰۰w

کرسی برقی ۷۰۰ وات پویان خزر مدل ۲۰۰۰

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *