آموزش ابزارآلات

چگونه فرز مناسب انتخاب کنیم

چگونه فرز مناسب انتخاب کنیم

سنگ فرز یک نوعی از ابزار می باشد و برای برش، تراش کاری، پرداخت سطوح و پولیش کردن مورد استفاده قرار می گیرد و دارای یک موتور می باشد که یک دیسک، برس یا چیزی مشابه به آن ها بر سر آن بسته می‌شود و به وسیله حرکت موتور، دیسک با سرعت بسیار بالایی شروع به دوران و حرکت می کند. این وسیله برای اولین بار در کشور آلمان ساخته شده است. کارگران ساختمانی و صنعتگران فلز کاری بیشترین استفاد از این ابزار را دارند و در صنایع دیگر و یا حتی استفاده در منازل هم بسیار کاربردی و با ارزش می باشد.

قابلیت تعویض صفحه سنگ فرز باعث شده است که بتوانید این وسیله را در کارهای بسیار متنوع و مختلفی مورد استفاده قرار دهید. همچنین این دستگاه علاوه بر صفحات مختلفی که دارد و مورد استفاده قرار می گیرد، می توانید انواع فرچه ‌ها در اشکال گوناگون و با جنس‌ های مختلف، تیغه ‌های الماسه و صفحات سنباده زن نیز نیز را به آن نصب کنید و مورد استفاده قرار دهید و از آن در کارهای گوناگون و مختلف استفاده کنید. دستگاه فرز برای بریدن ورق‌های فلزی، آجر، سنگ،‌ کاشی، بتن، لوله ‌های PVC و همچنین بریدن پیچ، تیز کردن ابزار آلات دیگر، از بین بردن زنگ آهن و رنگ روی فلزات، سمباده زدن چوب و حتی شکل دادن به مواد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه انتخاب فرز مناسب

انتخاب مناسب یک سنگ فرز، دارای فاکتورهای مختلفی می باشد و در زمان خرید و انتخاب باید در نظر گرفته شود و از مهمترین این فاکتور‌ها اندازه صفحاتی که می‌توان روی دستگاه نصب کرد و همچنین قدرت موتور آن می باشد و با هم ارتباط مستقیم دارند، یعنی هر چه دستگاه دارای قدرت بیشتری داشته باشد برای نصب صفحات بزرگ ‌تر طراحی شده است و صفحات بزرگ ‌تر نیز امکان برش‌ های عمیق را فراهم می‌کند. بیشتر فرز‌های موجود در بازار به وسیله نیروی برق کار می‌کنند و در مدل‌های سیمی و شارژی تولید می‌شوند. روی دستگاه امکان قرار دادن یک گارد برای محافظت بیش‌ تر و نیز یک دسته برای کنترل بهتر وسیله با هر دو دست وجود دارد. مدل‌های شارژی دارای قابلیت حمل و نقل می باشند و به راحتی در هر مکانی مورد استفاده قرار می گیرد و آزادی حرکت بالایی را فراهم می‌کنند، ولی در عوض به دلیل وزن باطری سنگین‌ تر از مدل‌های سیمی می باشند. قدرت دستگاه های شارژی به وسیله ولتاژشان مورد قیاس قرار می گیرند و هر چه ولتاژ دستگاه بالاتر باشد قدرت آن بیشتر است و برای کارهای سنگین ‌تر می‌توان از آن استفاده کرد.

تاریخچه ساخت فرز

تاریخچه ساخت فرز

تاریخچه ساخت فرز:

اولین فرز برقی به وسیله یک شرکت آلمانی ساخته شده است و این شرکت بعد از چندین سال فعالیت در ساخت ابزارهای فرز و برش توانست فرز قابل حمل و زاویه دار را بسازد. اولین فرزهای ساخته شده دارای یک موتور الکتریکی بود و قدرت گردش را از طریق یک شفت انعطاف پذیر به دیسک فرز انتقال می داد و بعدها این شفت انعطاف پذیر به چند چرخ دنده جایگزین شد و انتقال قدرت را در زاویه ای ۹۰ درجه ای ممکن ساخت. اینگونه شد که وسیله ای که امروزه به آن فرز می گویند، بوجود آمد. از انواع دیگر فرزها می توان فرزهای نجاری، انگشتی و مینیاتوری را نام برد.

انواع فرز:

از فرزها برای سایش، برش و پرداخت سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و فرزها می توانند به وسیله دیسک های مختلفی که بر روی آن ها نصب می شوند، عملیات مورد نظر را بر روی فلزات، سنگ و انواع مصالح ساختمانی اجرا کنند. استفاده از دستگاه های فرز به کسب مهارت لازم نیاز دارد، زیرا در صورت عدم کسب این مهارت و استفاده از این دستگاه می تواند موجب بروز حوادثی جبران ناپذیر شود. فرزها در مدل های مختلفی ساخته شده اند و هر کدام دارای کاربرد مختص به خود می باشند و اینکه ابعاد فرز در انتخاب محل به کارگیری آن بسیار موثر می باشد. در ذیل انواع فرز و کارایی آن ها را توضیح می دهیم

فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده فرزهای زیر می باشد:

مینی فرز:

فرزها در دو سایز بزرگ و مینی ساخته می شوند و دارای قدرت ها و قابلیت های مختلفی هستند و به وسیله قرار دادن صفحه مخصوص بر روی این دستگاه می توانید برشکاری و یا سنباده کاری را روی اجسام مختلف انجام دهید. دستگاه های فرز بزرگ نمی تواند در فضاهای کوچک و برای دقت های بالا مورد استفاده قرار داد. در این مواقع مینی فرز ها دارای کاربرد بهتری می باشند و کار با آن ها نسبت به فرز بزرگ، راحت تر و خوش دست تر می باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که نباید ساعت های طولانی به صورت مداوم از دستگاه مینی فرز استفاده کرد زیرا باعث خرابی و یا سوخت موتور دستگاه می شوید.

فروشگاه غفوری ارائه دهنده انواع مینی فرز های زیر می باشد.

مینی فرز

مینی فرز

فرز مینیاتوری:

از فرز میناتوری در مشاغل و حرفه های مختلف استفاده می کنند، این مشاغل تولید کنندگان دکورهای چوبی و فلزی می باشند.

فرز انگشتی:

فرزهای انگشتی برای صاف و صیقلی کردن سطوح فلزی، به وجود آوردن اشکال مختلف روی چوب و چندین مورد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از کارگاه های آهنگری، لوله کشی، تاسیساتی و ساخت مبلمان نمونه های مختلفی از این دستگاه برای انجام کارهای مختلف وجود داد.

دلایل مهمی که استفاده زیاد از این ابزار را توجیه می کند، وزن کم، قدرت، دقت بالا و کنترل آسان این نوع فرز از دلایل مهم برای استفاده از آن می باشد و دقت داشته باشید که در دو نوع گلو کوتاه و معمولی تولید می شوند.

فرز انگشتی گلو کوتاه توسن مدل ۳۳۱۴GD

فرز نجاری:

یکی دیگر از مدل های فرز، نجاری می باشد و در کارگاه های نجاری و ساخت انواع دکورهای چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. به وسیله این دستگاه قطعات چوبی را تراش یا برش می دهند. استفاده از این دستگاه به کسب مهارت نیاز دارد و در زمان استفاده از آن باید دقت بسیار زیادی داشته باشید. این دستگاه در گونه های مختلف دستی، پایه دار و رومیزی تولید می شود.

نکات مورد توجه در زمان خرید فرز

نکات مورد توجه در زمان خرید فرز

نکات مورد توجه در زمان خرید فرز:

افراد مختلف دارای انتظارات مختلفی از فرز می باشند و این انتظارات به کاربرد اساسی ابزار برای آنها بستگی دارد. قبل از هر اقدامی باید به نیازهای خود و کارگاه توجه داشته باشید. به همین دلیل نکات ذیل را مورد توجه قرار دهید:

اندازه سنگ فر:

یکی از مهمترین نکات قبل از خرید فرز، اندازه و ابعاد ابزار می باشد و باید آن را در نطر بگیرید. معمولا سنگ فرز بزرگ تر کارهای سنگین تر را انجام می دهد.

وزن ابزار:

این دستگاه در وزن های مختلف تولید می شود و دارای مدل های سنگین و سبک می باشد. با توجه به نیاز خود مدلی را انتخاب کنید که وزن زیادی نداشته باشد و همچنین هنگام کار با آن احساس راحتی داشته باشید و زود خسته نشوید.

توان دستگاه فرز:

موتور دستگاه های فرز دارای توان های مختلفی می باشند و در زمان خرید آن نیز مانند هر ابزار برقی دیگر، میزان ولتاژ، میزان آمپر و برق مصرفی دستگاه مورد توجه قرار می گیرد. بیشتر فرزهای موجود در بازار ولتاژ بین ۱۱۰ تا ۲۳۰ و توانی بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ وات دارند.

سرعت در حالت آزاد:

یکی از دیگر نکات خرید سنگ فرز، سرعت آن در حالت آزاد می باشد و اگر می خواهید سنگ فرز مناسبی خریداری کنید و بتواند تمامی نیازهای شما را انجام دهد، باید مدلی را انتخاب کنید که سرعت کافی داشته باشد. معمولا مدل های موجود در بازار سرعتی معادل ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه دارند.

ارگونومی و میزان راحتی:

هر نوع ابزار خریداری شده باید در دست شما راحت باشد و از کار کردن با آن احساس راحتی داشته باشید وخسته کننده نباشد. از فاکتورهای اصلی تعریف راحتی در سنگ فرز، وزن و سایز آن می باشد.

ایمنی:

مانند هر ابزار برقی دیگر ایمنی برای سنگ فرز دارای اهمین بسیار بالایی می باشد. به همین دلیل فرزی را انتخاب کنید که دارای امکانات ایمنی بیشتری باشد. علاوه بر این تمامی نکات ایمنی ذکر شده در ذیل را در زمان کار این ابزار رعایت کنید:

  1. عدم فشار بیش از حد بر روی سنگ فرز
  2. جدا کردن کابل برق از پریز برق در صورت عدم استفاده
  3. آموزش کار با دستگاه قبل از استفاده

دسته جانبی سنگ فرز:

معمولا در کلیه مدل های امروزی سنگ فرز دسته جانبی قابل دارد و به دلخواه کاربر در طرفین دستگاه متصل می شود و کار کردن برای کاربر چپ دست و راست دست را راحت تر می سازد. هر چقدر که دسته جانبی ابزار میزان تنظیم بیشتری داشته باشد کار با ابزار راحت تر می شود و دسته های ضد لرزش نیز راحتی بیشتری برای کاربر را فراهم می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *