دسته بندی ها: آموزش ابزارآلات

چه موتور برقی بخریم

موتور برق، یک وسیله برای تبدیل انرژی مکانیکی حاصل از عملکرد موتور احتراقی به انرژی الکتریسیته می باشد و به وسیله ی ژنراتور این کار را انجام می دهد.

امروزه برای استفاده از وسایل برقی در مکان هایی خارج از بافت شهری مانند ویلاها، باغ ها، استخر و آب نماها از موتور برق استفاده می کنند، زیرا از شبکه ی سراسری برق بی بهره هستند.

موتور برق، دارای انواع مختلف با سوخت های گازوئیل، بنزینی و گازی، در سایزهای متنوع از موتور برق کوچک قابل حمل (پرتابل) یا کیفی تا سایزهای بزرگ در توان های مختلف تولید و ارائه می شوند.

خرید موتور برق

برای داشتن یک موتور برق ایده آل و مناسب، باید یک سری فاکتورهایی را رعایت کنید و در ذیل این فاکتورهای مهم را بیان می کنیم:

نکات مورد توجه، برای خرید موتور برق و داسنتن آن

کاربرد مورد نیاز موتور برق

در ابتدا باید کاربرد و استفاده برای چند دستگاه از این موتور برق را بدانید و به صورت دقیق کار مورد نظر از موتور برق را بررسی کنید.

توان

هر نوع موتور برق دارای توان مصرفی مربوط به خود می باشد و آن را بر روی کاتالوگ دستگاه می نویسند و این مقدار بر اساس کیلو وات تعیین می‌شود. دقت داشته باشید که در صورت خرید موتور برق با توان بالاتر، هزینه ی بیشتری برای شما به همراه می آورد و خرید دستگاهی با توان پایین تر، انتظارات شما را تامین نمی کند.

میزان بودجه

امروزه، مارک‌ها و برند‌های بسیار متنوعی از انواع موتور برق‌ها در بازار وجود دارند و هر چه قدر برند آن معتبر تر و با کیفیت تر باشد، قیمت بالاتری هم خواهد داشت و دقت داشته باشید که برندهای با کیفیت، خدمات پشتیبانی و گارانتی بهتری دارند و در ساخت محصول هم از قطعات با کیفیت تری استفاده کرده اند.

ضریب ایمنی

ضریب ایمنی، یکی دیگر از فاکتورهای مورد توجه در زمان خرید می باشد و در واقع مشخصه ای برای کاهش شدت جریان است و برای به دست آوردن این گزینه می توانید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

نوع سوخت مصرفی

موتور برق‌ها بر اساس نوع سوخت مصرفی خود تفاوت هایی دارند و با توجه به میزان دسترسی و شرایط موجود نوع مناسبی را انتخاب کنید و آن را خریداری کنید.

سیستم استارت موتور برق

موتور برق‌ها، دارای چندین نوع سیستم راه اندازی و یا استارت هستند و معمولا به صورت الکتریکی و یا هندلی شروع به کار می کنند و دقت داشته باشید که استارت الکتریکی گزینه بهتری نسبت به نوع هندلی است.

گارانتی موتور برق

یکی از موارد بسیار مهم و مورد توجه در زمان خرید این دستگاه، گارانتی ضمانت کیفیت محصول است و موتورهای برقی همراه با ضمانت و قیمت بالاتر دارای ارزش بسیار بیشتری نسبت یک موتور برق با برند متفرقه و ارزان قیمت ‌تر می باشد.

امکانات جانبی

حجم مخزن، نوع استارت، داشتن خدمات پس از فروش و … از دیگر ویژگی های مهم و مورد توجه می باشد و بزرگ تر بودن مخزن باعث ریخته شدن سوخت بیشتری در دستگاه می شود و مدت زمان استفاده از آن را طولانی تر می کند.

نوع مصرف شما از موتور برق

همان طور که در بالا بیان کردیم، موتور برق ها دارای انواع مختلفی می باشند و باید بر اساس نوع نیاز و مصرف مختلف تقسیم بندی شوند و می توانید مدلی از آن را انتخاب و خریداری کنید و در ذیل این مصارف مختلف را ذکر می کنیم:

  • خانگی
  • صنعتی
  • کمپین یا مسافرتی
  • ثابت

نوع مصرف شما از موتور برق در کار

خرید موتور برق برای مصارف خانگی

یکی از انواع موتور برق که دارای مقیاس کوچکی هم می باشد، برای تامین نیاز الکتریکی در زمان قطع برق و یا تامین برق اضطراری است.

این موتور برق، برای پمپ‌های آب، سیستم‌های روشنایی، آبیاری‌های کشاورزی و … مورد استفاده قرار می گیرد و بهترین مدل ایستاده و غیر قابل حمل برای این نوع مصرف بهترین انتخاب می باشد، زیرا دارای کارکرد طولانی ‌تر و بهتری است.

خرید موتور برق صنعتی

یکی از موارد مهم در حوزه ی صنعت، تامین برق می باشد و در بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، بانک‌ها، مراکز مهم امنیتی، سرور‌ها و … به توان‌های بالاتری از موتور برق نیاز می باشد.

خرید موتور برق مسافرت

یکی دیگر از انواع موتور برق‌ها، که امروزه هم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، برای مسافرتی و یا کمپین می باشد و به صورت پرتابل و قابل حمل است. وزن پایین و بی سرو صدا بودن آن هم از ویژگی های این مدل می باشد. مصارف مختلف این نوع را در ذیل بیان می کنیم:

  • در کوهنوردی
  • برای تعمیر کاران
  • در آزمایشگاه‌ها
  • در کارگاه‌ها
  • دسته‌جات سینه زنی
  • و …

نوع سوخت و نحوه استارت آن ها هم بر اساس نوع کاربرد می باشد و در مواردی مانند: تولید برق بدون نوسان، سر و صدای کم، سبک بودن، دوام بالا، طراحی و ساخت بهینه و … سبب شده است که در نهایت مقرون به صرفه در نظر گرفته شوند.

خرید موتور برق ثابت

برای تامین برق در یک سازمان و یا مجموعه، این مدل گزینه بسیار مناسبی می‌باشد و البته به این نکته توجه داشته باشید که از دیگر انواع آن دارای قیمت بالاتری می باشد.

خرید موتور برق مناسب

یکی از اصلی ترین و مهم ترین نکات در خرید موتور برق، در نظر گرفتن توان آن دستگاه است و با توجه به توان‌های مختلف دارای چهار گروه پایین رده، میان رده، بالا رده و ثابت، دسته بندی می شوند. برای انتخاب مناسب، باید توان مصرفی خود را با مقرون به صرفه ترین قیمت به دست آورید.

لیستی از انواع موتور برق های مناسب برای خرید خانگی و صنعتی

لیستی از انواع موتور برق های مناسب برای خرید

  • موتور برق هیوندای
  • موتور برق کنساکس
  • موتور برق رونیکس
  • موتور برق فیرمن
  • موتور برق پایونیر
  • موتور برق لانتاپ
  • موتور برقاکتیو تولز
  • موتور برق دوو
  • موتور برق
  • موتور برق کاپیتان
  • مارک لانسین
  • مارک هوندا المکس
  • نام تجاری راتو

رده‌بندی دستگاه موتور برق

رده بندی موتورهای برق بر اساس نوع رده های انها صورت می گیرد.

موتور برق‌های پایین رده

این دستگاه‌ها حدود ۲ کیلووات و برای لوازمی مانند یخچال، لپ تاپ، لامپ (۵ الی ۱۰ عدد)، شارژر گوشی و … مناسب می باشند.

موتور برق‌های میان رده

این دستگاه‌ها معمولا دارای توانی در حدود ۲ تا ۳.۵ کیلووات می باشند و برای مصارفی از مانند: ماشین ظرف شویی، قهوه ساز، سشوار، کولر گازی، گرمکن برق و … مورد استفاده قرار می گیرند.

موتور برق‌های بالارده

این دستگاه‌ها که دارای توانی بالا در حدود ۷.۵ کیلووات می باشند و برای مصارفی مانند پمپ آب، پمپ مخزن، کولر گازی با توان بالاتر و … مورد استفاده قرار می گیرند.

موتور برق‌های ثابت

این نوع دستگاه ‌ها برای نیازهای مختلف، مناسب می‌باشند و هرچه توان دستگاه بالاتر باشد به همان نسبت هم قیمت بالاتری دارد.

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، یک موتور برق خانگی، باید ولتاژ مصرفی دستگاه‌هایی مانند: پمپ آب، لامپ ها، تلویزیون، یخچال، کولر گازی و … را محاسبه کنید و البته در این محاسبه بهتر است تا دستگاه‌هایی که روشن کردن آنها ضرورتی ندارند را حذف کنید.

اگر بخواهید به سیستم استارت و راه اندازی این دستگاه‌ها هم توجه داشته باشید، باید از انواع آن ها شناخت کامل پیدا کنید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

نوشته شده توسط :
تحریریه ابزار غفوری

آخرین نوشته ها

معرفی ابزارهای مورد نیاز برای ساخت کابینت

نجاری و ساخت کابینت به فرایند طراحی، ساخت و نصب کابینت‌های چوبی یا دیگر مواد…

3 ماه قبل

انواع انبردست و سیم چین

انبر دست، یک ابزار دستی است که عموماً از فلز، فولاد یا چوب ساخته می‌شود.…

3 ماه قبل

انواع انبردست صنعتی

انبر دست صنعتی یک ابزار دستی است که برای انجام کارهای سنگین یا دقیق در…

3 ماه قبل

چسب دوقلو چیست و چه کاربردی دارد؟

چسب ها در زندگی ما نقش مهمی دارند و در منازل و صنایع مختلف مانند:…

3 ماه قبل

راهنمای خرید و معرفی ضروری ترین ابزار مورد نیاز خودرو

ابزار به هر وسیله یا ویژگی کمکی اطلاق می‌شود که برای انجام یک کار یا…

4 ماه قبل

راهنمای خرید انواع مبدل برق خودرو

مبدل برق خودرو یک دستگاه الکترونیکی است که وظیفه تبدیل جریان مستقیم (DC) برق خودرو…

4 ماه قبل