آموزش ابزارآلات

وسایل ضروری و مورد نیاز برای نظافت منزل کدامند

وسایل تمیز کردن خانه بر روی میز چوبی

همانطور که می دانید، نظافت برای داشتن یک خانه ی تمیز و مرتب بسیار لازم و ضروری می باشد و در صورتی که این نظافت را خود انجام می دهید و یا اینکه به شرکت های خدماتی می سپارید، در هر دو حالت به یک سری وسایل نیاز دارید.

اگر به تمیزی و برق انداختن خانه ی خود اهمیت می دهید و همیشه منزلتان بوی تمیزی می‌دهد، پس مطمئنا باید لوازمی در اختیار داشته باشید و به کمک آن ها بتوانید نظافت را بهتر و راحت تر انجام دهید.

برای نظافت و تمیز کردن خانه در ابتدا باید با ابزار و وسایل مورد نیاز نظافت آشنا شوید و هر یک از آن ها را در جای مناسب و مخصوص به خودشان به کار ببرید و یا اینکه نکات مربوط به استفاده از هریک از این وسایل را نیز در نظر داشته باشد.

ما در این مقاله هر یک از این ابزارها را همراه با کاراییشان دسته ‌بندی کرده‌ ایم. توجه داشته باشید که قبل از انجام هر گونه نظافت حتما دستکش دست کنید و قبل از استفاده از هر مواد شوینده و پاک کننده ای به راهنمای استفاده از آن که روی بسته‌بندی است دقت و بر اساس آن عمل کنید.

وسایل ضروری برای نظافت کف‌ منزل

برای نظافت سطح زمین منزل، ابتدا باید به وسیله ی جاروی برقی و یا جاروی دستی گرد و خاک و ذرات را جمع کنید و بعد با توجه به جنس کف پوش خانه، سرامیک، پارکت یا سنگ از یک مایع شوینده در سطل استفاده کنید و کف را طی بکشید. در ذیل لیست این وسایل را ذکر می کنیم:

  • جاروبرقی
  • جارو دستی و خاک‌انداز
  • سطل آب
  • طی
  • مایع شوینده‌ی سطوح کف‌پوش
وسایل شوینده خانه و تی

وسایل شوینده خانه و تی

وسایل ضروری برای نظافت آشپزخانه

پاک کننده های چند منظوره، یکی از مهم ترین وسایل برای نظافت آشپرخانه می باشند و با استفاده از آن ها می توانید قسمت های مختلف و بخش های زیادی از آن را تمیز و پاکیزه کنید.

برای انجام این کار می توانید مقداری از این محلول را با مقداری آب مخلوط کنید و در یک بطری بریزید و در محل مورد نظر اسپری کنید و یک دستمال گردگیری روی آن بکشید.

توجه داشته باشید که بهتر است برای پاک کردن گاز از پاک کننده‌ ی مخصوص آن استفاده کنید و برای انجام این کار، مقداری از مایع مخصوص را بر روی سطح گاز بریزید و بعد با با اسفنج روی آن را پاک کنید.

برای نظافت سینک ظرفشویی هم می توانید مقداری جوش شیرین و سپس کمی سرکه روی سطح آن بریزید و بعد از گذشت ۵ دقیقه با اسکاج نم دار بر روی آن بکشید و سپس آب کشی کنید. در ذیل لیست این مواد مورد نیاز با ذکر می کنیم:

  • پاک کننده چند منظوره
  • پاک کننده اجاق گاز
  • اسفنج و اسکاچ مناسب
  • بطری اسپری
  • پارچه‌ی گردگیری
  • جوش شیرین
  • سرکه سفید

وسایل ضروری برای نظافت حمام و دستشویی

نظافت و پاکیزگی توالت و روشویی بسیار مهم می باشد و جزء مکان هایی می باشد که به دفعات باید تمیز و ضد عفونی شود. برای انجام این کار می توانید از مایع چند منظوره استفاده کنید و مقداری از مایع را روی قسمت‌های مختلف توالت یا روشویی خود بریزید و سپس با یک فرچه ی مخصوص آن را روی تمام سطح پخش کنید و چند دقیقه صبر کنید و بعد تمام سطوح را آب کشی کنید. دقت داشته باشید که کف دستشویی را هم می توانید با این محلول تمیز کنید.

مایع جرمگیر هم برای انجام این کار مناسب می باشد و تمام مراحل ذکر شده را می توانید با این مایع انجام دهید و تمام باکتری ها و میکروب های موجود را از بین ببرید. در ذیل لیست مواد مورد نیاز را ذکر می کنیم:

  • فرچه یا برس مخصوص توالت
  • پاک کننده‌ی چند منظوره
  • مایع جرم‌گیر
وسایل شوینده حمام روی میز چوبی

وسایل شوینده حمام روی میز چوبی

وسایل ضروری برای نظافت حال، پذیرایی و اتاق خواب

برای نظافت حال، پذیرایی و اتاق خواب هم ابتدا باید به وسیله ی جاروی برقی و یا دستی گرد و غبار و ذرات را از بین ببرید و بعد کف آن را طی بکشید. اگر در تمام کف و یا قسمتی از فرش وجود دارد می توانید به وسیله ی مایع شوینده ی مخصوص فرش و فرچه آن را تمیز کنید. شیشه های مکان مورد نظر را هم می توانید به وسیله ی روزنامه و محلول شوینده ی مخصوص تمیز کنید. در ذیل لیست این مواد را ذکر می کنیم:

  • شیشه پاک کن
  • گردگیر دستی یا برقی
  • جاروبرقی
  • دستمال گردگیری
  • بخارشوی
  • روزنامه یا کاغذ باطله
  • شامپو فرش

وسایل نظافت منزل

همانطور که در بالا به صورت کلی ذکر کردیم، هر وسیله یا هر بخش از خانه، نیازمند وسایل نظافت مربوط به خود می باشد و گاهی ممکن است که با انتخاب روش نادرست نظافت و یا انتخاب شوینده ی نامناسب، آسیب ‌های جبران‌ناپذیری به لوازم خانه وارد کرده باشید. در ذیل انواع مختلف این ابزار و وسایل مورد نیاز را بیان می کنیم:

دستکش و کفش مناسب

اولین و مهمترین جزء وسایل نظافت منزل دستکشی می باشد، زیرا از پوست دست شما در برابر آسیب مواد شوینده محافظت می کند. این دستکش‌ ها دارای انواع مختلف پلاستیکی و متانی می باشند و باید مدل مقاومی را انتخاب کنید.

برای تمیزکاری و نظافت مکان های بزرگ و عمومی بهتر است از کفش مخصوص استفاده کنید و کفشی هم که در حین تمیزکاری می‌پوشید، بهتر است چکمه یا پاپوشی باشد و روی پنجه و کف پاهای شما را کاملا بگیرد و این کفش ها از سر خوردن شما جلوگیری می کند و از پاشیده شدن مواد شوینده بر روی پاها محافظت می کند.

جاروبرقی بی سیم مورد استفاده روی فرش در کارهای خانه

جاروبرقی بی سیم مورد استفاده روی فرش در کارهای خانه

دستمال میکروفایبر

دستمال میکروفایبر، به دلیل نداشتن پرز، نرمی بالا و عدم خش انداختن بر روی سطوح برای گردگیری و پاک کردن سطوح مختلف، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اسکاچ

برای شستشوی ظروف از اسکاچ‌های موجود در بازار که دارای انواع مختلفی می باشند استفاده می شود و دارای دو نوع زبر و نرم می باشند و برای شستن ظروفی مانند تفلون و چدن که روکش حساسی دارند از اسکاچ نرم و برای شستشوی ظروف سخت تر از اسکاچ زبر استفاده می شود.

اسفنج

برای تمیز کردن سطوح حساس، از این وسیله استفاده می شود و به دلیل نرمی که دارد بر روی سطوح خش نمی اندازد و آن ها را زخمی نمی کند.

جارو

جارو در انواع مختلفی مانند: جاروی برقی، جاروی شارژی و جاروی دستی وجود دارد و هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. دقت داشته باشید که در صورت استفاده از جاروی دستی برای حیاط، حتما پس از استفاده، آن را با آب و صابون بشویید و بعد در هوای ازاد آویزان کنید تا آلودگی‌های چسبیده به آن از بین برود.

تمیز کردن میز منزل ضدعفونی کننده سطح میز آشپزخانه با بطری اسپری ضد عفونی کننده

تمیز کردن میز منزل ضدعفونی کننده سطح میز آشپزخانه با بطری اسپری ضد عفونی کننده

تی

تی وسیله ‌ای بسیار کاربردی برای از بین بردن گرد و خاک از روی سنگ و سرامیک و برق انداختن آنها می باشد و با توجه به سطوح مختلف دارای انواع بسیار زیادی می باشد.

بخارشوی

بخارشوی یک وسیله ی الکتریکی است و نظافت منزل را بسیار راحت‌ تر و سریع‌تر انجام می دهد و علاوه بر تمیز کردن سطح مورد نظر را ضد عفونی می کند.

فرچه شستشوی چندمنظوره

فرچه‌ شستشوی چندمنظوره هم برای تمیزکردن فرش، موکت، کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد و برای انتخاب آن بهتر است مدلی را تهیه کنید که در زمان کار کردن با آن دستتان خسته نشود و راحت باشد.

برس توالت‌شوی

یکی از وسایل نظافت سرویس بهداشتی منزل می باشد و دارای دسته ی بلند و برس گردی می باشد و برای تمیز کردن کاسه ی توالت مورد استفاده قرار می گیرد.

وسایل شوینده

وسایل شوینده

لیست مواد شوینده مناسب منزل

به‌طور قطع برای شستشوی منزل و قسمت های مختلف، باید مواد شوینده ی مناسب را هم انتخاب کنید تا سطح مورد نظر به خوبی تمیز شود. در ذیل لیست این مواد را ذکر می کنیم:

  • مایع شیشه‌شوی برای از بین بردن لکه و چربی روی شیشه
  • اسپری پاک‌ کننده چوب برای تمیز و براق کردن وسایل چوبی
  • اسپری مخصوص شیرآلات برای از بین بردن تمام جرم‌های موجود را از روی شیرآلات
  • شامپو فرش برای شستشوی انواع فرش و موکت
  • اسپری چند منظوره برای تمیز کردن لکه از روی دیوار، کاشی، سرامیک، سطوح پلاستیکی، دیواره یخچال فریزر و غیره
  • سفیدکننده برای از بین بردن لکه و کثیفی از روی پارچه‌ های سفید و برطرف کردن لکه‌های رنگی مانند چای و قهوه از روی ظروف
  • اسپری پاک‌کننده گاز برای پاک کردن گاز، مایکروفر و باربیکیو

نظافت منزل یک امر بسیار مهم و ضروری می باشد، مخصوصا اگر فرد خردسال و نوپایی در آن خانه باشد، در این صورت لازم است برای سلامت او، امور تمیزکاری را با دقت و ریزبینی بیشتری انجام دهید. وسایل و مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، به شما کمک می کند تا این امر مهم را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *