آموزش ابزارآلات

همه چیز درباره شلنگ گاز

شلنگ گاز

شیلنگ گاز، وسیله ای  برای رفت و آمد های گاز و یا آب مورد استفاده قرار می گیرد و دارای انواع مختلفی می باشد. در خرید شلنگ گاز، باید دقت کافی داشته باشید، زیرا عدم دقت در خرید آن، بسیار خطرناک می باشد و باید دارای کیفیت و جنس بسیار مرغوبی باشد. شیلنگ گاز با کیفیت و درجه یک از مواد خام اولیه و متریال بسیار مرغوب تولید می شود و دارای دوام بالا و عمر طولانی می باشد. در اثر مرور زمان به راحتی پاره و یا دچار ترکیدگی یا نشتی گاز نمی شود.

از ویژگی های مهم شلنگ گاز، جنس مقاوم، انعطاف کافی و استاندارد بودن شیلنگ از نظر سایز و ساختار نیز می باشد. شیلنگ گاز معمولی بیشتر برای مصارف خانگی دارای کاربرد می باشد و برای نصب انواع بخاری گازی، سماور، آب گرم کن و… مورد استفاده قرار می گیرد.

رعايت نكات ايمنی برای استفاده از شيلنگ هاي مناسب برای اتصال وسايل گاز سوز به لوله كشي گاز دارای اهميت ويژه و حساسی می باشد و اگر اين موارد ناديده گرفته شده و يا دارای اهمیت کمی باشد، باعث بروز اتفاقات ناگواری می شود.

انواع شیلنگ گاز

انواع شیلنگ گاز

انواع شیلنگ گاز:

 انواع شیلنگ ها عبارتند از:

  • اکسیژن: دارای توانایی مقاومت در برابر فشار بالا می باشد و به سادگی نصب می شود و قیمت مناسبی دارد. برای هر قطر لوله مناسب می باشد و الکتریسیته ندارد.
  • پارچه لاستیک: این شلنگ نرم می باشد و به نسبت دارای عمر مفید کوتاه تری می باشد و همچنین دارای سطح بالایی از عایق الکتریکی می باشد.
  • لاستیک تقویت شده: دارای کیفیت و دوام بالایی می باشد و از لاستیک ولکانیزه و تقویت شده با موضوع نساجی ساخته شده است. همچنین دارای سطح بالایی از قابلیت اطمینان، عمر طولانی و سادگی در نصب می باشد.
  • لاستیک با مروارید فلزی: این نوع شلنگ نیز دارای کیفیت خوبی می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سیلندر: از رایج ترین شلنگ های موجود در بازار می باشد و به هر تجهیزاتی از گاز مانند: صفحات، دیگ های بخار و … متصل می شود. دارای انعطاف پذیری بالا و مقاومت در برابر فشارمی باشد و در برابر بارهای مکانیکی، نفوذ تهاجمی محیط زیست و مواد شیمیایی دارای مقاومت می باشد و در صورت تماس با سطوح داغ، دچار آسیب نمی شود.
بست گازی

بست گازی

بست گازی:

بست گاز ابزاری برای ثابت و محکم کردن شلنگ گاز به سر لوله گاز می باشد و دارای انوع و مدل‌های متنوع و مختلفی می باشد و بست گازی پیچ ‌دار بهترین نوع آن است. این بست به وسیله  یک پیچ شلنگ گازی به لوله متصل و به وسیله آن اتصال ایمن و محکم‌ تری به وجود می آید. این بست دارای انواع مختلفی می باشد و عبارتند از:

  • بست گازی ضد زنگ: این نوع بست، بست استیل نگیر یا ضد برق می باشد و به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، شرایط نامساعد آب و هوایی و الکتریسیته برای استفاده در فضاهای باز و مرطوب بسیار مناسب می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بست کانال فلکسیبل: بست کانال فلکسیبل برای بالا بردن استحکام کانال فلکسیبل به رابط مورد استفاده قرار می گیرد، به آن بست کانال فلکسیبل می‌گویند. برای هوابندی محل اتصال کانال به رابط از بست لوله فلکسی استفاده می‌شود.
  • بست گازی فشار قوی: بست گازی فشار قوی، برای زمانی که فشار خروجی بسیار زیاد و بالا باشد، مورد استفاده قرار می گیرد و دارای پیچ و مهره می باشد وبه وسیله ی آچار محکم می‌شود.
  • بست متری: این نوع دارای قابلیت تغییر سایزمی باشد و به همین دلیل کاربرد بسیار زیادی در صنایع و مصارف مختلف دارد. به عنوان  مثال سایزهای بزرگ آن برای مصارف پالایشگاهی می باشدو برای اتصال لوله به سر لوله مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بست شلنگ: برای نصب روی لوله‌های مختلفی از جمله لوله پنوماتیک و لوله اگزوز مناسب می باشد و دارای کاربرد است.  بست شلنگ در میان انواع بست گازی دارای کاربرد گسترده‌ تری می باشد.
 رعایت نکات ایمنی

رعایت نکات ایمنی

رعایت نکات ایمنی لازم برای شلنگ گاز:

  • شيلنگ های لاستيكی معمولی در برابر مواد نفتي و گازي فاسد مي شوند، به همين دليل براي وصل كردن اجاق‌ گاز و … بايد از شيلنگ های لاستيكی تقويت شده ی فشار قوي که برای گاز ایجاد شده است استفاده کنید.
  • ارتفاع شيلنگ گاز هیچ وقت نبايد بیشتر از يک و نيم متر بيشتر باشد.
  • شيلنگ گاز نبايد هیچ موقع در برابر حرارت اجاق و دیگر وسايل گازسوز قرار داشته باشند و بايد هر ماه يک بار مورد بازديد قرار بگبرند.
  • از شيلنگ های طويل براي رسانيدن گاز به نقاط گوناگون ساختمان استفاده نكنيد.
  • براي محكم كردن شيلنگ های گازی، بدون شک بايد از بست های فلزی استفاده کنید و پيچاندن سيم و يا هر چيز ديگري به جای بست باعث بريده شدن شيلنگ مي شود و هم نمی تواند به خوبی شلنگ را نگه دارد و هم باعث نشت گاز می شود.
  • بعد از استفاده از بست های فلزي به وسیله كف صابون خانگی از صحت نصب آن، اطمينان حاصل کنید که گاز از محل اتصال و يا از بدنه شيلنگ به بيرون نشتی نداشته باشد.
  • بعد از وصل کردن وسيله گاز سوز به سيستم لوله كشي گاز و قبل از استفاده از وسيله گاز سوز حتما باید، آزمايش نشت گاز را انجام دهيد.

فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده محصولات زیر می باشد:

سه راهی شلنگ گاز

مهره اتصال شلنگ کولر

سه راه صلیبی شلنگ گاز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *