آموزش ابزارآلات

همه چیز درباره آچار شلاقی

همه چیز درباره آچار شلاقی

امروزه ابزار آلات بسیاری تولید می شوند و نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا می کنند. به وسیله ی آنها می توانید بسیاری از امور را ساده تر انجام دهید. آچار شلاقی هم یکی از این ابزارآلات است که به وسیله ی لوله کشان و افرادی که کار صنعتی انجام می دهند، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

نام دیگر این آچار، آچار لوله گیر می باشد و برای باز و بسته کردن لوله های مختلف مانند: لوله های فلزی و لوله های گالوانیزه و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل است که این وسیله برای لوله کش ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و به نوعی عصای دست آن ها محسوب می شود.

آچار شلاقی چیست؟

همانطور که در بالا بیان کردیم، این ابزار برای باز و بسته کردن لوله های مختلف استفاده می شود و با استفاده از آن به راحتی می توانید لوله ها را نگه دارید و اقدام به باز و بسته کردن آن ها کنید.

این آچار دارای قابلیت تنظیم است و با توجه به تناسب قطر لوله می توانید آن را تنظیم و بعد اقدام به باز کردن دهانه آچار کنید و برای استفاده از آن باید آچار را به نسبت مورد نیاز دهانه باز کنید و آن را بر روی لوله ی مورد نظر قرار دهید و شروع به چرخاندن آچار برای انجام کار کنید.

آچار شلاقی، مدل های مختلفی هم دارد و برخی از آن ها دارای دو فک لغزنده و برخی دیگر دارای یک فک لغزنده و یک فک ثابت هستند و با استفاده از این فک ‌ها می توانید اقدام به گرفتن و نگه داشتن لوله‌ها کنید، زیرا بر روی لوله کاملا فیت می شود و این باعث می شود که کار باز و بسته کردن لوله ها بدون هیچ تکان و لرزشی انجام شود.

انواع آچار شلاقی

انواع آچار شلاقی با توجه به کاربرد آن

انواع آچار شلاقی

آچار شلاقی دارای انواع مختلفی است و هر کدام از آنها هم، با توجه به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین سایز ها و ابعاد مختلفی هم دارد و هر شخص به تناسب نوع کاربردش می تواند نوعی از آن را انتخاب و خریداری کند.

دارای جنسی از فلز مستحکم و مقاوم است، زیرا آچار باید از مقاومت لازم برخوردار باشد و در ذیل انواع آن را با توجه به کاربردشان بیان می کنیم:

آچار شلاقی مستقیم

این مدل در واقع، رایج ترین و معمول ترین نوع آچار شلاقی موجود در بازار است و برای ساخت آن معمولا از فلز آهن استفاده می کنند و طراحی بدنه ی آن با فرم اولیه ی این نوع آچار شباهت بسیار زیادی دارد. با توجه به کاربرد بالایی که دارد در پروژه های مختلفی استفاده می شود. با توجه به دو لبه ی تیغه دار موجود در آن، می توانید، لوله ها را به راحتی محکم بگیرید.

آچار لوله گیر انتهایی

این نوع آچار ها برای گرفتن بخش انتهای لوله مورد استفاده قرار می گیرد و طراحی بدنه ی آن به صورتی است که، به وسیله ی آن می توانید کار تعمیر بخش های انتهایی لوله ها را که در بیشتر موارد در بخش های باریک و نزدیک به دیوار ها را به راحتی انجام دهید.

در قسمت فک، دندانه هایی تعبیه شده است و به وسیله ی آن به راحتی می توانید لوله ها را محکم بگیرید و کار باز و بسته کردن و یا تعمیر را به راحتی انجام دهید.

آچار لوله گیر انتهایی

آچار لوله گیر انتهایی با قابلیت تنظیم کنندگی

آچار لوله گیر آفست

این مدل، به صورتی طراحی شده است که، به وسیله ی آن می توانید کار باز و بسته کردن یا تعمیر لوله هایی را که در زوایای غیر عادی و غیر معمولی قرار دارند را به راحتی انجام دهید.

دارای قابلیت باز شدن تا زاویه ۹۰ درجه را دارد و به همین به وسیله ی آن می توانید به راحتی لوله را نگه دارید و پروژه ی مورد نظر خود را انجام دهید.

آچار لوله گیر قدرت مرکب

این مدل آچار شلاقی، برای محکم کردن اتصالات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و میزان نیروی وارد شده به خود را چند برابر می‌کنند و به همین دلیل است در شرایطی که نیاز به وارد کردن نیروی بالا برای تعمیر و نگه داری لازم است، مورد استفاده قرار می گیرد.

آچار لوله گیر زنجیره ای

این مدل آچار شلاقی، از نظر شکل ظاهری با مدل های قبلی دارای تفاوت است و به جای فک، یک زنجیر قلاب مانند دارد و با انداختن آن در اطراف لوله ای که قصد تعمیر آن را دارید می توانید کار باز و بسته کردن لوله ها را انجام دهید.

آچار تسمه ای

این آچار، از نظر ظاهری شبیه به آچار لوله گیر زنجیره‌ای است و به جای زنجیر از تسمه نایلونی در قسمت دهانه استفاده می شود. در تولید آن از از متریال های مختلفی مانند: فلز، نایلون و چرم استفاده شده است و برای باز و بسته کردن لوله هایی که شکل ظاهری آنها غیر معمول و غیر عادی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه ی آن هم بر روی لوله ها ساییده می شود و کار باز و بسته کردن لوله ها انجام می می دهد.

راهنمای خرید آچار شلاقی

راهنمای خرید آچار شلاقی برای بهترین کاربرد

راهنمای خرید آچار شلاقی

برای انتخاب و خرید آچار شلاقی، باید به یک سری نکات مهم دقت کنید تا بتوانید یک محصول خوب و کاربردی را با توجه به نیازتان خریداری کنید. در ذیل این نکات مهم را بیان می کنیم:

  • توجه به مدل به تناسب نوع کاربرد
  • اندازه و سایز آچار
  • توجه به کیفیت و جنس آچار
  • طراحی ارگونومیک
  • قفل خودکار
  • وزن

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، آچار‌ها یک خانواده ی بسیار کاربردی از ابزارآلات درانواع بسیار مختلف و زیادی هستند و در صنایع مختلف کاربرد دارند. آچار شلاقی یکی از ابزارالات بسیار مهم در صنعت لوله کشی است و دارای انواع مختلفی می باشد و هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارد. در زمان خرید باید به نوع، مدل و پروژه ی مورد نظر خود توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *