آموزش ابزارآلات

نکات مهم قبل از خرید جک استوانه ای روغنی

نکات مهم قبل از خرید جک استوانه ای روغنی

ابزاری به نام جک، باید در هر وسیله ی نقلیه مانند خودرو موجود باشد و یکی از وسایل ضروری محسوب می شود، زیرا عدم وجود جک در خودرو ممکن است در سفر یا رانندگی های طولانی و بیرون شهری شما را با چالش های سخت برخورد می کند.

این وسیله، برای پنچرگیری لاستیک مورد استفاده قرار می گیرد و وسیله‌ ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود و باعث انتقال روغن غیر قابل تراکم به استوانه ی بزرگ می شود. روغن به پیستون استوانه ی بزرگ فشار وارد می کند و این فشار باعث بلند شدن بار روی استوانه مانند خودرو می‌شود.

کاربرد جک استوانه ای روغنی

جک، به طور کلی یک ابزار کاربردی برای استفاده ی روزمره و یا صنایع مختلف برای بالا بردن و یا بلند کردن ماشین و وسایلی با وزن بالا می باشد. همچنین، زمانی که می خواهیم، خودرو و یا ماشین را از زیر بررسی و یا پنچرگیری کنید، باید از این وسیله استفاده کنید، به همین دلیل بهتر است که همیشه و مخصوصا در زمان سفر و یا رانندگی های بین شهری این وسیله را به همراه داشته باشید.

این جک، از دو قسمت و حجم کوچکی تشکیل شده است و این حجم کوچک، جزء مزیت های آن محسوب می شود و باعث حمل بسیار آسان و راحت این محصول است. این محصول، دارای یک سرپیچی است و باعث مشخص شدن مقدار بلند شدن ابزار و وسایل از زمین می شود.

دارای برجستگی هایی است و به همین دلیل زمانی که در زیر ماشین و خودرو قرار می گیرد، خطر استفاده از آن را کاهش می‌دهد. از این وسیله معمولا برای برای بلند کردن ماشین های نقلیه با وزن های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی ها و نقاط ضعف استفاده از جک های هیدرولیکی روغنی

ویژگی ها و نقاط ضعف استفاده از جک های هیدرولیکی روغنی و کاربرد آن

ویژگی ها و نقاط ضعف استفاده از جک های هیدرولیکی روغنی

در ذیل نقاط مثبت و منفی استفاده از جک هیدرولیکی را بیان می کنیم:

ویژگی های جک هیدرولیک

  • قدرت و دوام بالایی دارد.
  • راه اندازی و استفاده آسانی دارد.
  • دارای عمر طولانی و استهلاک کم است.
  • حرکت چرخشی را به حرکت خطی و یا بر عکس، تبدیل می کند.
  • انرژی را با توان بالایی تولید می کند.

نقاط ضعف جک هیدرولیک

  • باعث تولید آلودگی در اطراف می شود.
  • دارای حساسیت به گرد و خاک است.
  • دقت داشته باشید که به دلیل خطر نشت روغن احتمال آتش سوزی دارد.

چگونگی کارکرد جک روغنی

جک روغنی و یا جک های هیدرولیکی را معمولا در مکانیکی ها زیاد مشاهده کرده اید و کار را برای مکانیک ها بسیار آسان کرده است و به راحتی می توانند یک ماشین ۳ تنی را به وسیله ی آن بالا ببرند و تعمیرات لازم را انجام دهند. این جک ها، از روغن و ساختار فلزی تشکیل شده اند و هر زمان که پای خود را بر روی پدال آن می‌گذارید، به آسانی و خیلی تند می توانید ماشین و یا اجسام سنگین را بدون کمترین کمک بالا ببرید.

چگونگی کارکرد جک روغنی

چگونگی کارکرد جک روغنی و قطعات تشکیل دهنده آن

قطعات تشکیل دهنده دستگاه جک روغنی

این جک های روغنی از یک سری اجزاء تشکیل شده اند در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • استوانه ی روغن
  • سیلندر
  • دسته
  • سوپاپ رفت
  • سوپاپ برگشت
  • خلاص کن

کاربرد جک روغنی استوانه ای

جک روغنی، از یک سیال هیدرولیکی تراکم ناپذیر استفاده می‌کند و بارهای بسیار سنگین و بزرگ را بالا می برد و مدت زمان لازم برای بلند کردن اجسام سنگین را کم می کند. این جک‌ها، دارای اندازه ها و شکل های مختلف هستند و معمولا به وسیله ی دارندگان کامیون و شاسی بلند خریداری می‌شوند. این دستگاه کاربردی، برای تعویض لاستیک پنچر شده بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و دارای حداقل ارتفاع بالابر هستند و دقت داشته باشید که در زمان کار با خودروهایی که ارتفاع زیادی از سطح زمین دارند، اختلال ایجاد می‌کنند.

انواع دستگاه جک روغنی

این جک ها، دارای سه نوع می باشند:

  • یک طرفه ساده: در این مدل، قطر پیستون و دسته ی آن به صورت یک اندازه است و تنها یک ورودی برای داخل شدن و خروج روغن دارد.
  • یک طرفه ورودی و خروجی: در این مدل، دسته ی پیستون کمتر از قطر پیستون است و دارای دو محفظه برای داخل شدن و خروج روغن است.
  • دو طرفه: در این مدل، قطر دسته ی پیستون کوچک تر از قطر پیستون است و این امکان وجود دارد که یک دسته پیستون و یا دو دسته پیستون در دو طرف پیستون داشته باشد و همچنین دو محفظه برای ورود و خروج روغن دارد.
نکات مهم برای خرید جک روغنی

نکات مهم برای خرید جک روغنی و نوع مصرف آن

نکات مهم برای خرید جک روغنی

جک استوانه ای روغنی، معمولا برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین مانند کامیون و تریلی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین می توانید در صنایع مختلفی بر حسب ظرفیت جک از آن ها استفاده کنید. در ذیل نکات مهم قبل از خرید جک را بیان می کنیم:

  • اگر دارای وسیله ی نقلیه نیمه سنگین و سنگین هستید، بهتر است که از این جک استفاده کنید.
  • جک استوانه ای روغنی استاندارد دارای ظرفیت های دو و پنج تن می باشد و در دسترس همگان قرار می گیرد.
  • معمولا این جک ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند و علاوه بر بلند کردن ماشین آلات سنگین، در انواع جرثقیل ها، ماشین های کمپرسور و غیره را نیز بلند می کنند.

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، این جک ها دارای انواع مختلفی می باشند و هر کدام هم دارای قیمت های مختلفی هستند و این تفاوت قیمت ممکن است کار شما را برای انتخاب جک مناسب کارتان سخت تر کند.

نام دیگر جک روغنی، جک هیدرولیکی است و به وسیله ی این ابزار می توانید وسایل نقلیه و اجسام سنگین را به آسانی بلند و جابه جا کنید. همچنین در پالایشگاه ها، امور حفاری و ساختمان سازی این وسیله مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد بسیار زیادی دارد.

دقت داشته باشید که برای خرید این مدل جک، بهتر است که از افراد متخصص و آشنا به این نوع دستگاه ها کمک بگیرید تا بتوانید بهترین نوع آن را خریداری و در صورت لزوم از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که، انتخاب و تهیه ی انواع جک روغنی و همچنین روش نصب آن در محل، یک موضوع تخصصی است و به تجربه نیاز دارد و بهتر است که از متخصصین و افراد آموزش دیده کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *