دسته بندی ها: آموزش ابزارآلات

نکات استفاده از اره دیسکی و جلوگیری از کیک بک

اره گرد بر و یا اره دیسکی یک ابزار بسیار پرکاربرد، جذاب و بسیار خطرناک برای نجارها و علاقه‌مندان به صنعت چوب است و کیک بک آن هم، یکی از مشکلات رایج در زمان کار با این دستگاه می باشد. از این دستگاه، برای برش چوب، ورق‌های چوبی و ام‌دی‌اف با ضخامت‌های مختلف، برش‌های صاف و مستقیم مورد استفاده قرار می گید. در صنایع فلزی هم با نصب تیغه‌های مخصوص برش فلز، برای برش ورق‌های نازل فلزی استفاده می شود.

این دستگاه سبک است و به راحتی عملیات برش چوب را انجام می دهد و در صورت عدم استفاده ی درست ممکن است که خسارت‌های جبران ‌ناپذیری برای کاربران و افراد حاضر در محل کار وارد شود. یکی از این خطرهای پیش روی، پس‌زدن قطعه کار یا کیک بک است. پس زدن قطعه ی کار و یا کیک بک به دلایل مختلف می باشد و برای جلوگیری از آن هم باید یک سری نکات را رعایت کنید و در این مقاله آن ها را بیان می کنیم:

فیکس کردن قطعه کار به میز کار

در زمان ‌برش چوب با استفاده از اره دیسکی، باید از گیره استفاده کنید و قطعه ی کار را به میز کار فیکس کنید و با توجه به قطعه ی کار، ممکن است که به دو عدد گیره نیاز باشد. اگر چنانچه، امکان فیکس کردن قطعه ی کار به میز وجود نداشته باشد، می‌توانید چوب را به خرپا یا قطعه چوب سنگین‌ تر و بزرگ ‌تر فیکس کنید. البته استفاده از دو گیره به صورت هم زمان، نتیجه ی بهتری می دهد و در صورتی که، قطعه ی کار در جای خود محکم نباشد به‌راحتی در زمان‌برش با اره گرد بر حرکت می‌کند و امکان کیک بک بسیار بالا می رود.

فیکس کردن قطعه کار به میز کار و نکات ایمنی آن

گیر کردن سیم اره دیسکی

گیر گردن سیم دستگاه، یکی دیگر از عوامل کیک بک در اره گرد بر است و تمرکز مخاطب به خط برش و درست بودن برش‌کاری، در زمان‌برش با اره گرد بر بسیار مهم است، زیرا در این زمان احتمال گیرکردن سیم و چوب یا لوازم دیگر موجود در کارگاه بالا می رود.

این گیرکردن سیم باعث انحراف به چپ و یا راست می شود و این یکی از عوامل کیک بک دستگاه اره گرد بر است و در صورت ایجاد این انحراف، تیغه به چوب گیر می‌کند و موجب چرخش دستگاه به سمت بدن شما و یا پرتاب قطعه کار به سمت شما می‌شود و حوادث جبران ناپذیری را برای کاربران به همراه می آورد.

شروع برش از لبه‌ی قطعه کار

برای شروع عملیات برش، دستگاه را از سمت بالا به سمت چوب به حرکت در نیاورید، زیرا همیشه باید تیغه اره گرد بر را لبهٔ ی قطعه کار و با فاصله ۳ یا ۴ سانتی‌متری با قطعه کار قرار دهید در این حالت، دستگاه در مسیر مشخص شده قرار می گیرد.

حالا می توانید دستگاه را روشن و عملیات برش‌ کاری را از ابتدای ورق آغاز کنید و با انجام این کار، پس ‌زدن قطعه ی کار به حداقل می رسد.

رسیدن موتور به حداکثر دور

پس از قرار دادن دستگاه بر لبه ی کار و شروع برش، اجازه دهید تیغه اره دیسکی به ‌دور حداکثری برسد و در این حالت باربرداری در بهترین حالت انجام می شود، زیرا تیغه‌ها برای برش در دور مشخصی طراحی شده‌اند و این دور استاندارد، می تواند بهترین بازدهی را داشته باشد.

رسیدن موتور به حداکثر دور و بهترین بازدهی

حرکت ندادن اره دیسکی به سمت چپ یا راست

یکی از اشتباهات رایج در استفاده از اره دیسکی تصحیح خط برش اشتباه است و یا اینکه در بعضی مواقع، اره دیسکی از خط برش منحرف می شود. در این حالت کاربران غیر حرفه ای، برای تصحیح خط برش دستگاه قرار گرفته بر روی قطعه را کمی به سمت چپ یا راست حرکت می‌دهند و در این حالت، دستگاه با پس‌زدن قطعه ی کار باعث ایجاد خسارت می شود.

نگه‌ داشتن اره گرد بر با دو دست

یکی دیگر از راه های جلوگیری از کیک بک کردن دستگاه، نگه‌ داشتن آن با دو دست می باشد و در اره گرد بر های سنگین ‌تر و قدرتمند تر دستگیره ‌ای تعبیه شده است و کاربران به راحتی می توانند با دو دست دستگاه را کنترل کنند. هدایت ‌کردن دستگاه با دو دست باعث قرار گرفتن دستگاه در مسیر مشخص و امنیت بیشتر باربرداری می شود و درصورت ‌کیک بک دستگاه، احتمال آسیب، کمتر می‌شود.

نکشیدن اره دیسکی به عقب

در برش برخی از چوب‌ها با این دستگاه، ممکن است به دلایل مختلف قطعه کار جمع شود و باعث ایجاد اصطکاک در دو طرف خط برش با تیغه شود و در این حالت باید با استفاده از یک گوه خط برش را از یکدیگر دور نگه دارید. دقت داشته باشید که در صورت احساس کاهش سرعت تیغه، ممکن است کیک بک به وجود آید و در این حالت باید خونسردی خود را حفظ کنید و بدون هیچ عجله‌ ای اره دیسکی را در همان نقطه از برش متوقف کنید.

با فشار دادن دستگاه به سمت پایین، دستتان را از روی کلید دستگاه بردارید و با توقف دستگاه به صورت کامل، آن را از قطعه کار بردارید. دیگر اینکه با بلندکردن اره دیسکی از روی قطعه کار در هنگام چرخش تیغه، ممکن است که یک بک به وجود آید و برای جلوگیری از این اتفاق باید اجازه دهید تیغه کاملاً از حرکت بایستد و پس از آن دستگاه را از روی قطعه کار بردارید.

نکشیدن اره دیسکی به عقب و خطرات آن

تیز بودن تیغه اره گرد

تیز بودن تیغه اره دیسکی بسیار مهم است و استفاده از تیغه‌های کند ممکن است باعث کیک بک یا پس زدن قطعه ی کار شوند، زیرا باربرداری را درست و راحت انجام نمی دهند و به همین دلیل اصطکاک زیادی بین چوب و تیغه به وجود می‌آید و این اصطکاک احتمال کیک بک را افزایش می دهد و بر عکس، تیز بودن تیغه در کنار افزایش کیفیت در برش، خطرات احتمالی ناشی از پس زدن قطعه کار را بسیار کاهش می دهد.

هیچگاه در هنگام برش پشت دستگاه نباشید

هیچ گاه، در هنگام کار با اره گرد بر در پشت دستگاه قرار نگیرید، زیرا این دستگاه پس از کیک بک به سمت اپراتور پرتاب می شود و همیشه به نحوی خط برش و فضای برش را انتخاب کنید که در موضع کنار دستگاه اره دیسکی قرار بگیرید و در این حالت دستگاه در صورت کیک بک به بدن شما برخورد نمی کند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله حتما موارد ایمنی برای کار کردن با این دستگاه را رعایت کنید و در صورت استفاده ی نادرست از این دستگاه به نتیجه ی دلخواه نمی رسید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

نوشته شده توسط :
تحریریه ابزار غفوری

آخرین نوشته ها

معرفی ابزارهای مورد نیاز برای ساخت کابینت

نجاری و ساخت کابینت به فرایند طراحی، ساخت و نصب کابینت‌های چوبی یا دیگر مواد…

3 ماه قبل

انواع انبردست و سیم چین

انبر دست، یک ابزار دستی است که عموماً از فلز، فولاد یا چوب ساخته می‌شود.…

3 ماه قبل

انواع انبردست صنعتی

انبر دست صنعتی یک ابزار دستی است که برای انجام کارهای سنگین یا دقیق در…

3 ماه قبل

چسب دوقلو چیست و چه کاربردی دارد؟

چسب ها در زندگی ما نقش مهمی دارند و در منازل و صنایع مختلف مانند:…

3 ماه قبل

راهنمای خرید و معرفی ضروری ترین ابزار مورد نیاز خودرو

ابزار به هر وسیله یا ویژگی کمکی اطلاق می‌شود که برای انجام یک کار یا…

4 ماه قبل

راهنمای خرید انواع مبدل برق خودرو

مبدل برق خودرو یک دستگاه الکترونیکی است که وظیفه تبدیل جریان مستقیم (DC) برق خودرو…

4 ماه قبل