آموزش ابزارآلات

مته گرد بر چیست؟

مته گرد بر چیست ؟انواع +کاربرد و نحوه کار با گرد بر ها

یکی از کارهایی که می توانید با انواع دریل انجام دهید، سوراخ کاری می باشد و برای انجام این کار به مته ی گرد برنیاز داریم.

مته ها دارای اندازه ها و انواع مختلفی می باشند و بر روی سه نظام دریل نصب می شوند و کارهای مختلف و سوراخ کاری را انجام می دهند و یکی از انواع این مته ها، مته ی گردبر می باشد و دارای شکل و ظاهری استوانه ای می باشند و به وسیله ی آن می توانید سوراخ های دایره ای در اندازه ها و قطر های مختلف روی سطوح مورد نظر ایجاد کنید.

مته ی گرد بر، جزء متعلقات دریل می باشد و در انواع مختلف تولید می شود و شکل و ظاهری استوانه ای همراه با یک شفت دارد و بر روی سه نظام دریل نصب می شود. برای سوراخ کاری های دایره ای روی سطوح مختلف و با ضخامت ها و جنس های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.

شکل ظاهری این مته ها، به صورت استوانه ای تو خالی همراه با دندانه های مختلف می باشد و حفره های استوانه ای شکل و گرد بر روی سطوح چوبی، سیمانی، فلزی و … برای کارهایی مانند نصب روشنایی روی سقف، انجام کارهای تاسیساتی مانند نصب شیر آلات و لوله ها، کابل کشی روی سطوح گچی ، سیمانی و … به وجود می آورند.

انواع مته گرد بر بر اساس کاربرد

کارایی این مته های گردبر، برای ایجار سوراخ های دایره ای شکل بر روی سطوح مختلف می باشد و در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به جنس تیغه ی این مته ها برای سطوح مختلف، فلزی، چوبی، بتنی، سیمانی و … استفاده می شوند و در ذیل انواع ان را ذکر می کنیم:

مته گرد بر آهن (فلز)

یکی از فلزات کربنی همراه با ضخامت و سختی بالا، آهن می باشد و این مته ی گردبر برای ایجاد سوراخ کاری بر روی سطوح آهنی مورد استفاده قرار می گیرند و از جنس فولاد پرکربن می باشند و بسیار با کیفیت هستند و در زمان سوراخ کاری دچار شکستگی نمی شوند.

در زمان کار کردن بااین نوع مته، باید دور موتور دریل و سرعت بی باری را در مقدار کم تنظیم کنید.

سوراخ کردن اهن

سوراخ کردن اهن با استفاده از مته ی گردبر

مته گرد بر استیل

این مته، برای سوراخ کاری استیل، و فلزات آلیاژی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای جنسی از روکش الماسه می باشد و دقت داشته باشید که برای انجام این کار باید از دور بالا و سرعت زیاد دریل استفاده کنید و اگر فلزات سخت هستند از دور و سرعت پایین استفاده کنید.

مته گرد بر ام دی اف

برای ایجاد سوراخ کاری دایره ای بر روی ام دی اف باید از مته های گرد بر مناسب با این متریال استفاده کنید و این مته ها دارای دندانه های تیز و اره ای می باشند و جنسی از فولاد دارند و به راحتی سوراخ کاری مورد نظر را انجام می دهند.

مته گرد بر متغیر یا مدرج

این مته ها، همراه با دو بازوی متحرک، برای ایجاد سوراخ های دایره ای در قطرهای متفاوت استفاده می شوند و به دلیل داشتن بازوهایی با قابلیت تنظیم، به آن ها مته های متغیر می گویند. بر روی بازوهای آن ها نیز درجه بندی قرار دارد و قطر این مته با کمک آچار آلن تنظیم می شود و برای سوراخ کاری سطوح نرم مورد استفاده قرار می گیرد.

مته گرد بر متغیر یا مدرج

مته گرد بر متغیر یا مدرج برای انجام سوراخ کاری با قطر های متنوع

مته گرد بر چوب

این مته ها از دیگر انواع مته ها می باشند و برای ایجاد برش های دایره ای با عمق متفاوت بر روی چوب مورد استفاده قرار می گیرند و دارای عمق سوراخ کاری بیشتری نسبت به نوع ام دی اف بر می باشد و مانند مته های ام دی اف بر هم دارای دندانه های اره ای هستند.

مته گردبر سرامیک

همانطور که می دانید، سرامیک جنسی ظریف و شکننده دارد و برای سوراخ کاری مخصوصی نیاز دارد. برای انجام این کار باید از مته هایی با روکش پودر الماسه استفاده کنید تا در زمان سوراخ کاری دچار مشکل نشوید و سرامیک مورد نظر شما دچار شکستگی نشود.

به این نکته توجه داشته باشید که، برای ایجاد سوراخ بر روی سرامیک به دریل بیش از اندازه فشار نیاورید.

مته گرد بر شیشه

شیشه، جزء سطوح بسیار شکننده می باشد و سوراخ کاری بر روی آن بسیار حساس است و نباید بر روی آن فشار بیش از حد وارد شود، به همین دلیل باید از مته های مخصوص این کار استفاده کنید.

برای انجام این کار باید از مته هایی با روکش پودر الماس استفاده کنید تا آسیبی به شیشه وارد نشود و توجه داشته باشید که در زمان سوراخ کاری روی شیشه به دریل فشار بیش از حد وارد نکنید، زیرا باعث شکستن شیشه می شود.

مته گرد بر بتن

مته گرد مخصوص برای ایجاد سوراخ کاری بر روی بتن، دارای جنسی از فولاد پر کربن می باشد و به همین دلیل مانند تنگستن بسیار پر قدرت و با کیفیت می باشد.

این مته، برای ایجاد سوراخ کاری بر روی بتن، باید دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت ایجاد شده باشد، زیرا در زمان انجام پروژه، در اثر سرعت چرخش و اصطکاک ،حرارت بالایی که تولید می شود تاثیری بر روی مته نداشته باشد.

مته گردبر بتنی

مته گردبر بتنی مراقبت حین انجام کار جهت جلوگیری از اتشسوزی

مته گرد بر گرانیت و سنگ

مته گرد بر گرانیت و سنگ، دارای جنسی از الماس می باشد و برای ایجاد سوراخ های دایره ای با قطرهای متفاوت بر روی انواع سنگ و گرانیت مورد استفاده قرار می گیرد. به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از این مته ها باید از دریل در حالت چکشی و یا اینکه از دریل های گیربکسی استفاده کنید.

مته گرد بر پلاستیک و پلی اتیلن

پلاستیک و پلی اتیلن، جزء متریال هایی هستند که برای ایجاد سوراخ کاری بر روی آن ها می توانید از گردبرهای دستی استفاده کنید.

انواع مته گرد بر بر اساس دندانه

همانطور که که در بالا انواع مته برای متریال های مختلف را توضیح دادیم، این وسیله دارای شکل استوانه ای با دندانه های متفاومت می باشد و هر نوع دندانه مخصوص سوراخ کاری بر روی متریال های متفاوت هستند.

مته های گرد بر را از نظر دندانه هایشان می توان به نوع اره ای و مربع تقسیم بندی کنیم و در ذیل آن ها را توضیح می دهیم:

مته گرد بر با دندانه اره ای

دندانه های این مته ها دارای زاویه و به صورت تیز هستند و با توجه به قدرت نفوذ بیشتری که دارند، برای انواع سوراخ کاری بر روی سطوح مختلفی مانند: چوب، فلز نرم و … مورد استفاده قرار می گیرند. البته توجه داشته باشید که بر روی سطوح نرم همراه با سرعت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

مته گرد بر با دندانه مربعی

از این مته ها، برای سوراخ کاری بر روی سطوح سخت تر مانند، بتن و انواع سنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد و دارای روکشی از الماس همراه با مقاومت بالا می باشند.

مته گردبر دندانه مربعی

مته گردبر دندانه مربعی درحال برش چوب

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، می دانیم که مته های گرد بر یکی از انواع مته ها می باشند و به سه نظام دریل ها وصل می شوند و کار سوراخ کاری بر روی سطوح مختلف در سایزهای متفاوت را انجام می دهند.

برای مشاوره در زمینه خرید ابزار می توانید با مشاروان فروشگاه اینترنتی ابزار غفوری تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *