آموزش ابزارآلات

مته چیست و انواع آن

مته چیست و انواع آن

مته به تمامی ابزارهایی به وسیله ی ایجاد چرخش و وارد کردن فشار باعث ایجاد سوراخ در سطوح مختلف می شود نیز می گویند و البته باید به این نکته دقت داشته باشید که، در صنعت تراشکاری بسیاری از انواع ابزار آلات مانند: برقو، فرزهای انگشتی و الماس های تراش برای سوراخ کاری استفاده می شود، ولی مته نمی باشند.

در واقع مته یک ابزاری برنده، برای سوراخ کردن اشیاء و وسایل مختلف می باشد و به وسیله ی دریل با سرعت می چرخد و باعث سوراخ شدن سطح شی می شود و معمولا باعث ایجاد سوراخ به شکل دایره ای می باشند ولی انواعی از مته نیز هستند که می توانند سوراخ هایی را با اشکال مختلف ایجاد کنند.

مته ها دارای کیفیت های مختلفی هستند و توجه داشته باشید که، رنگ مته نشان دهنده کیفیت آن نمی باشد و کیفیت مته فقط در آزمایشگاه های فلز شناسی قابل بررسی می باشد.

ما در این مقاله شما را با انواع مته های مختلف و کاربردشان آشنا می کنیم و بعد از خواندن آن می دانید که هر مته برای انجام چه کاری و چه نوع سطحی مناسب می باشد و البته تمامی مته های مورد استفاده در این فروشگاه موجود می باشد و با توجه به تضمین کیفیت آن ها می توانید با توجه به نیاز خود مته ی مورد نظر خود را تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

مواد سازنده مته:

با توجه به نوع کاربردشان دارای جنس های مختلفی می باشند و در ذیل انواع آن را توضیح می دهیم:

  • فولادی
  • مته فولادی کم کربن: این مته ها فقط برای سوراخ کاری سطح چوب مورد استفاده قرار می گیرند و دارای لبه نگه دارنده نیست و نیاز به تیز کردن مداوم هم ندارد.
  • مته فولادی با کربن زیاد: این مته های برای سوراخ کاری سطح چوب و فلزات مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ضریب خطای کم در مقابل دما هنگام سوراخ کاری هستند.
  • مته فولادی آلیاژی: این مته دارای مقاومت بالایی در عملیات حرارتی می باشند و باعث می شود با سرعت بالا حتی در اثر اصطکاک به کار خود ادامه دهد.
  • فولاد آلیاژی کبالت: این مته در انجام کارهای صنعتی سخت و حفاری ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد و مقاومت بالایی در برابر دما از خود نشان می دهد.
مواد سازنده مته

مواد سازنده مته

پوشش ها:

مته ها با توجه به کاربرد و کیفیتشان، دارای پوشش های مختلف می باشند و در ذیل انواع این پوشش ها را ذکر می کنیم.

  • اکسید سیاه: اکسید سیاه بروی مته باعث ایجاد مقاومت بالایی در برابر حرارت، چربی و خوردگی می باشد و از پوشش های گران قیمت است و همچنین طول عمر مته را بالا می برد.
  • نیترید تیتانیوم: از پوشش های سرامیکی بسیار سخت است و عمر برشکاری را سه برابر افزایش دهد. البته این مته، به خوبی تیز نمی شوند زیرا لبه های جدید دارای پوشش نمی باشد.
  • نیترید آلیاژ آلومینیوم – تیتانیوم: یکی از پوشش هایی است که به طور معمول از آن استفاده می شود و طول عمر کارکرد مته را ۵ برابر بیشتر می کنند.
  • پودر کربن: از این ماده برای برش کاشی، سنگ و مواد خیلی سخت استفاده می شود. و در زمان کار، از آب برای خنک کردن و افزایش طول عمر مته استفاده می شود.
  • نیترید زیرکونیم: از این پوشش برای برخی ابزارهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از انواع مته برای انجام کارهای مختلف:

از این ابزار کاربردی برای انجام کارهای مختلف استفاده می شود و در ذیل کاربرد مختلف آن را توضیح می دهیم:

  • برای انجام کارهای ساختمانی: از این ابزار برای تمامی مراحل مختلف سوراخ کاری در ساختمان سازی و پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و بنا بر کاربرد آن در هر مرحله ای نوع مختلفی از مته مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نمونه برداری: از انواع مختلف مته، برای ایجاد سوراخ و برداشتن نمونه بتن به همراه میلگرد برای محاسبه تست مقاومت مورد استفاده قرار می گیرد و این کار، کاملا تخصصی می باشد و به وسیله ی مهندسان عمران انجام می شود.
  • دیوار: یک نوع از انواع مته، برای سوراخ کاری انواع دیوار های سخت مورد استفاده قرار می گیرد و دارای الماس مخصوص در نوک آن می باشد و به سیله ی آن می توانید دیوارها و بتن را به راحتی سوراخ کنید.
انواع مته و کاربرد آن ها

انواع مته و کاربرد آن ها

انواع مته و کاربرد آن ها:

چهار شیار:

این نوع از مته، در انتها دارای چهار شیار کوتاه در طول ابزار می باشد و به وسیله ی آن ها به سه نظام دریل قفل می شود و برای دیوار مناسب می باشد.

پنج شیار:

این مته، دارای انتهایی با پنج شیار کوتاه در طول ابزار می باشد و به وسیله ی آن ها به سه نظام دریل ۵ شیار قفل می شود و برای دیوار مناسب می باشد.

در صنایع چوبی:

در این صنعت معمولا از چند نوع مته مورد استفاده قرار می گیرد و در ذیل انواع آن را ذکر می کنیم:

  • گازور: از این مته، برای ایجاد یک سوراخ انتها بسته با سطح انتهای سوراخ صاف در سطح چوب مورد استفاده قرار می گیرد و این سوراخ برای قرار گرفتن لولا ی گازور و یا همان لولا های درب می باشد.
  • برگی: از این محصول، برای سوراخ کاری چوب استفاده می شود و شبیه به برگ درختان می باشد.
  • شیار باز: از این محصول، برای سوراخ کاری فلزات بسیار نرم و چوب مورد استفاده قرار می گیرد ودارای شیارهای بازتر و یا فاصله دار تر از حالت استاندارد می باشد تا به براده های چوب و یا فلز نرم که در حالت سوراخ کاری گرم و چسبناک شده اند قابلیت خروج راحت تری را از شیار ها بدهند، زیرا به دلیل حرارت به شیار های مته چسبیده و در نتیجه مته در حین کار قفل می شودو در درون کار می شکند.

در صنایع فلزی:

در این صنعت هم انواع مته های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و در ذیل انواع آن را توضیح می دهیم:

  • ته گرد: این مته به صورت عمومی می باشد و دارای استفاده های بسیاری است و در تمامی دریل ها مورد استفاده قرار می گیرد. دارای سایزهای ۱ تا ۲۰ میلی متر می باشد. عموم مردم از این مته استفاده می کنند.
  • ته کونیک: این محصول دارای انتهای مخروطی می باشد ودر کلاهک های مخصوص به جای سه نظام قرار می گیرند. از این مته برای فشار های بالا و سوراخ کاری در سایز های بالای ۲۰ میلی متر استفاده می شود.
  • کاجی: این مته به شکل مخروطی می باشد و دارای پله های مختلف بر روی سطح خود می باشد و برای سوراخ کاری انواع ورق های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مخروطی یا پخ زن: این مته، در زوایای ۶۰ درجه ، ۹۰ درجه ، ۱۲۰ درجه موجود می باشد و با ایجاد یک مخروط برای قرار گرفتن گل پیج ( سر پیچ ) در کار استفاده می شود.
  • الماسه یا تمام الماس: نوک و تمام سطح این محصول دارای الماس صنعتی مخصوص برای سوراخ کاری فلزات سخت مانند استیل و spk می باشد. از این محصول برای سوراخ کاری سختی های بالای ۴۰ راکول مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آلومینیوم: این مته، مانند مته های کاجی می باشد و فقط پله های مختلف در سطح خود را ندارد.
  • مته خزینه: این مته برای عملیات سوراخ کاری به جای پیچ در فعالیت های ام دی اف کاری، کابیت سازی مورد استفاه قرار می گیرد.
  • مته آهن: این مته برای سوراخ کردن انواع آهن آلات مورد استفاده قرار می گیرد و دارای دو نوع مته آهن کوتاه و مته آهن بلند می باشد.
  • مته مرغک: این مته به صورت استوانه ای می باشد و برای آهنگری بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • مته اره ای: این مته دارای لبه های اره ای برای ایجاد سوراخ هایی بزرگ تر برای نصب سخت افزاهای درب و یا مسیر ردیاب کردن سیم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گرانیت: نوع دیگری از مته وجود داردی که برای سوراخ کاری انواع سنگ های بسیارسخت مورد استفاده قرار می گیرد و دارای یک الماس تیز در نوک آن می باشد و به کمک آن می توانید گرانیت ها را به راحتی سوراخ کنید. البته برای کار کردن با این نوع مته به این نکته توجه داشته باشید که، دریل خود را در حالت چکشی به هیچ عنوان قرار ندهید، زیرا ضربه های وارد شده باعث شکستن و پریدن الماس از نوک محصول می شود و مته غیر قابل استفاده می گردد.
  • گردبر: این مته شامل انواع مختلف مانند: گردبر چوب، گردبر ام دی اف، گردبر شیشه، گردبر استیل و گردبر سرامیک می باشد.

فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده انواع مته با کیفیت می باشد و همچنین می توانید برای خرید ابزار از این لینک استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *