آموزش ابزارآلات

فارسی بر چیست

فارسی بر و سنگ برش

فارسی‌ بر یکی از اولین دستگاه های پرکاربرد، مورد استفاده در صنعت نجاری است و در دو مدل دستی و برقی وجود دارد و از آن برای برش و اتصال فارسی استفاده می‌شود. اتصال فارسی به معنای ایجاد برشی است که دو عضو نسبت به هم زاویه ‌ای دارای زاویه باشند. این اتصال معمولاً ۴۵ درجه می باشد و دو عضو بر هم عمود هستند. این دستگاه، امکان برش دقیق با زوایای به خصوص و سرعت بسیار بالا را تولید می کند.

این دستگاه دارای درجه بندی می باشد و توانایی ایجاد برش به صورت اریب، عمود، افقی، فارسی و ترکیبی را با آن فراهم می شود. البته توجه داشته باشید که در برخی مدل‌های فارسی بر، با توجه به فضایی که در طراحی وجود دارد، امکان برش زاویه افقی تا ۵۴ درجه را نیز فراهم کرده است.

موتور فارسی بر:

بر روی این دستگاه، موتور دینامی و موتور ذغالی قرار گرفته است و از نظر کارشناسان، موتور زغالی نسبت به دینامی دارای مزیت می باشد و می‌توان در طول کار آن را خاموش و روشن کرد تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود. این موتورها دارای قدرت کمی در برش می باشند و برای برش چوب، اجازه دهید ابتدا دستگاه دور مناسب بگیرد و بعد برش را شروع کنید.

اره های موتور دینامی باید همیشه روشن باشند و این باعث تولید صدای زیادی می شود، ولی طول عمر موتورهای دینامی بیشتر است. البته دقت داشته باشید که در سال‌های اخیر، مدلی از اره‌ ها با موتور دینامی در بازار ارائه شده اند که دارای سر و صدای کمتری می باشد.

در دستگاه‌های قدیمی، موتور دستگاه به صورت افقی در زیر دستگیره قرار دارد و تیغه مستقیم به شفت موتور متصل شده است و برش به صورت قائم صورت می گیرد و در مدل‌های جدید این دستگاه این مورد، به روزرسانی شده است.

فارسی بر

فارسی بر

فارسی بر یک طرفه و دو طرفه:

در دستگاه‌های قدیمی فارسی بر، موتور در سمت راست قرار دارد و در سمت چپ فضای ایجاد برش ۴۵ درجه وجود دارد، به همین دلیل این دستگاه‌ها، صرفاً امکان ایجاد برش از یک طرف را دارند، ولی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بهینه سازی این دستگاه، فارسی بر دو طرفه در بازار ارائه شده است.

در مدل‌های جدید با استفاده از گیربکس، انتقال نیرو انجام می‌شود و امکان ایجاد برش از سمت راست نیز فراهم می شود و با فارسی بر دو طرفه دیگر نیاز به چرخاندن چوب برای برش زاویه نیست. این دستگاه جدید باعث ایجاد کیفیت و افزایش سرعت در انجام پروژه‌ها می شود.

انواع اره فارسی ‌بر های پر استفاده:

فارسی بر صندوقی از قدیمی‌ترین مدل‌های فارسی بر، مورد استفاده در صنعت چوب می باشد و می توان این دستگاه به عنوان دقیق‌ترین مدل‌ فارسی بر شناخت و همچنین دارای امکانات زیادی نمی باشد و دارای موتور دینامی است و صدای کمی دارد، برای برش‌های مخصوص آلومینیوم نیز انتخاب مناسبی می باشد.

اره فارسی بر ساده برای تشکیل زاویه در انتهای قطعات چوبی و یا برش های مداوم با سایزهای مشابه مورد استفاده قرار می گیرد و این اره برای شکل دادن چارچوب انواع سازه‌های چوبی یا برش‌های ۹۰ درجه دارای کاربرد است.

اره فارسی بر کشویی دارای کاربرد بیشتری نسبت به دیگر مدل ها می باشد و موتور و تیغه این دستگاه به نوعی طراحی شده که بر روی یک بازوی متحرک حرکت کند و قابلیت ایجاد برش‌های بلند تر را فراهم کند. به وسیله ی این اره می‌توانید، عرض برش حدود دو برابر یا بیشتر از مدل ثابت داشته باشید.

این مدل فارسی بر نیز، در دو مدل یک طرفه و دو طرف تولید می‌شود. یک طرفه بودن یعنی خم شدن بازو در یک سمت و دو طرفه بودن یعنی خم شدن بازو در هر دو جهت و می تواند برش زاویه دار بازویی در هر دو سمت چپ و راست را فراهم کند.

فارسی ‌بر های پر استفاده

فارسی ‌بر های پر استفاده

اره ثابت فارسی بر و نسل جدید دستگاه صندوقی:

اره فارسی بر ثابت نسل جدید مدل صندوقی این دستگاه می باشد و دارای قابلیت‌ها و امکانات بیشتری است و برای برش از بالا به پایین مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین قابلیت ایجاد زوایای افقی و عمودی در برش راسته، برش فارسی و برش اریب از قابلیت‌های این دستگاه می باشد.

ساختار فارسی برها:

این اره برقی دارای یک تیغه برنده می باشد و بر روی بازوهای این تیغه میله‌ های متحرکی قرار دارد. بازوها و میله های فارسی‌ بر به وسیله ی یک اهرم نصب شده در زیر دستگاه، نسبت به صفحه زیر دستگاه به صورت افقی دارای تغییر می باشند و به وسیله این اهرم، کاربر می تواند با توجه به نقاله متحرک موجود، زاویه را دارای تغییر کند و چوب یا اشیای دیگر را در زوایای دلخواه خود برش بزند.

این اره ها معمولا برای برش چوب مورد استفاده قرار می گیرد و می توان از آنها برای برش فلز و آلومینیوم مورد استفاده قرار داد و به آن فلز و آلومینیوم گفته می شود.

انواع فارسی بر

انواع فارسی بر

انواع فارسی بر:

با توجه به کارایی و کاربرد فارسی برها، دارای انواع مختلفی می باشند:

  • فارسی بر دینامی
  • فارسی بر آرمیچری
  • فارسی بر کشویی
  • فارسی بر کشویی دو طرفه
  • فارسی بر کشویی دو طرفه
  • فارسی بر صندوقی

تفاوت فارسی بر کشویی و ثابت:

در مدل کشویی، اره بر روی یک ریل قرار گرفته است و با حرکت رفت و برگشتی و ثابت نگه داشتن تیغه می توان آن را به جلو و عقب برد ولی در مدل ثابت فاقد ریل و حرکت رفت و برگشتی می باشد و کاربر دارای قدرت مانور کمتری می باشد.

از فارسی بر کشویی برای برش قطعات بزرگ تر استفاده می شود ولی از مدل ثابت برای برش قطعات ظریف تر و و عرض برش کمتر استفاده می شود.

وزن نوع کشویی بیش تر از نوع ثابت می باشد و قدرت جابه جایی کمتری دارد.

ویژگی های فارسی بر

ویژگی های فارسی بر

ویژگی های فارسی بر:

دستگاه فارسی بر دارای ویژگی های زیر می باشد.

  • توان و قدرت موتور: یکی از مهم ترین نکات این محصول، توان و قدرت موتور می باشد و هر چه توان و قدرت موتور بیش تر باشد، برای کارهای سنگین تر می توان از آن استفاده کرد.
  • نوع دستگاه: اره فارسی بر دارای انواع مختلفی می باشد و هر کدام دارای کاربرد مختلفی می باشد و باید آن را با توجه به کار خود انتخاب کنید.
  • دیمر یا کنترل سرعت دستگاه: دیمر یا کنترل سرعت، امکان کنترل سرعت را فراهم می آورد و سرعت تیغه دستگاه را کنترل می کند و تسلط بیشتری فراهم می کند.
  • منبع تغذیه: اره فارسی بر دارای انواع دستی، برقی یا شارژی می باشد و اره فارسی بر برقی به کمک نیروی برق کار می کند و دارای قدرت بیشتری است و اره فارسی بر شارژی به کمک باتری کار می کند و امکان استفاده در محیط های بدون برق را فراهم می کند.
  • وزن و ابعاد دستگاه: وزن و ابعاد دستگاه از دارای اهمیت می باشد و وزن دستگاه نیزارتباط زیادی به قدرت و توان دستگاه دارد. وزن و ابعاد دستگاه باید بر اساس محیط کار باشد ودارای قایبلیت جابجایی راحتی باشد.
  • دقت برش: دقت برش دارای اهمیت می باشد و برای دقت برش بالا باید تیغه دستگاه بدون هیچ لغزشی از روی ریل، قطعه را برش بزند.

سایر نکات:

  1. پاندولی بودن یا ریلی بودن
  2. شرکت تولیدکننده اره فارسی بر
  3. لیزر برای افزایش دقت
  4. داشتن طراحی استاندارد و ارگونومیک دسته
  5. سالم بودن تیغه ی دستگاه
  6. طول و عمق برش
  7. گونیا
  8. کیسه برای جمع آوری دستگاه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *