آموزش ابزارآلات

تفاوت رنگ و وضد رنگ چیست

تفاوت رنگ و وضد رنگ چیست

زنگ زدگی فلزات، می تواند یک مشکل جدی باشد و ظاهر و یکپارچگی سازه ‌های فلزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این زنگ زدگی ها به این صورت می باشد که، فلزات با قرار گرفتن در معرض اکسیژن واکنش می دهند و آسیب می بینند. در این شرایط، می توانید با اعمال پوششی مناسب بر روی فلزات از آن ها محافظت کنید.

در برخی موارد هم پیش آمده است که از انواع رنگ‌ها برای اعمال این پوشش استفاده می کنند، ولی محصول موثرتری به نام ضد زنگ نیز وجود دارد و دارای ویژگی‌های بهتری برای جلوگیری از واکنش‌های شیمایی می باشد.

رنگ چیست

رنگ، یک پوشش از نوع لعاب دار و بر پایه روغن هستند و برای محافظت از سطوح مختلف به صورت اسپری و یا قلمو مورد استفاده قرار می گیرند و به وسیله ی آن می توانید این سطوح را زیباتر کنید. این رنگ‌ها، پس از خشک شدن کاملا تثبیت می شوند و سطحی زیبا و بادوام ایجاد می‌کنند.

این رنگ ها دارای کاربرد بسیار زیادی هستند و برای پوشش انواع سطوح از جمله فلزات، استفاده می‌شود، در تولید این محصولات هم از فرمولاسیون خاص و مواد اولیه مرغوب، استفاده می کنند تا مقاومت لازم در آن ایجاد شود.

رنگ چیست

رنگ و ضد رنگ چیست

ویژگی ها ی رنگ با کیفیت

رنگ ها دارای تنوع و نمونه های بسیار زیادی هستند و از آن ها در پروژه‌های مختلف برای محافظت از سطوح استفاده می کنند. دارای ترکیبات و کاربرد های متفاوتی هستند و در هنگام خرید باید به ویژگی هر کدام از آن ها توجه داشته باشید. در ذیل این ویژگی ها را بیان می کنیم:

پایه رنگ

رنگ مطلوب و با کیفیت باید بر پایه ی روغن باشد و این ویژگی به این صورت است که، پس از اعمال رنگ، پاک کردن آن به سختی و با استفاده از ترکیبات ویژه ای مانند تینر انجام می‌شود. رنگ های دیگر مانند: رنگ‌های لاتکس و اکریلیک نیز مبتنی بر آب هستند. این رنگ‌ها به راحتی و بدون نیاز به تجهیزات تخصصی، از روی سطوح پاک می شوند.

پایه رنگ

پایه رنگ و ترکیب رنگ ها

زمان خشک شدن

رنگ‌های روغنی، نسبت به رنگ‌های اکریلیک یا لاتکس، زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند و باید آن ها را به دقت و با استفاده از قلموی مناسب روی سطح مورد نظر اعمال کنید، در غیر این صورت پس از خشک شدن رنگ، رد ضربه‌های فلمو روی سطح رنگ آمیزی باقی می ماند.

دیگر اینگه، رنگ‌های اکریلیک در مقایسه یا رنگ‌های روغنی، سریع تر جریان می‌یابند و خشک می‌شوند و برای اعمال آن ها به تکنیک‌های متفاوتی نیاز است.

سختی رنگ

رنگ‌های مبتنی بر روغن، دارای سختی بیشتری نسبت به رنگ‌های اکریلیک و لاتکس می باشند و کاربرد مطلوب تری بر روی سطح فلزی دارند و به مرور زمان دچار آسیب کمتری می شوند. به همین دلیل است که برای پروژه‌ های سنگین و نیازمند استحکام بیشتر، از رنگ‌های مبتنی بر روغن استفاده می کنند.

ضد زنگ

یکی از مشکلات آزاردهنده و جدی، در هر خانه و سازه ساخته شده از فولاد و آهن، خوردگی فلزات می باشد و در چنین شرایطی و برای جلوگیری از این اتفاق، رنگ‌های فرموله شده با ساختاری خاص، تولد شده اند و می توانند خواص مقاومتی و شیمایی سازه‌های فلزی را بالا ببرند.

به این رنگ ها، ضد زنگ می گویند و دارای انواع مختلف و کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف هستند. به صورت ترکیباتی از رنگ دانه‌های مقاوم در برابر خوردگی مانند کرومات روی، کرومات سرب، روی، غبار روی و … تشکیل شده اند و به وسیله عامل چسبنده، به صورت ترکیبی یک دست در کنار هم قرار می گیرند.

ضد زنگ

ضد زنگ و تفاوت آن با بقیه رنگ ها

تفاوت ضد زنگ و رنگ

رنگ‌های روغنی، رنگ‌هایی تزئینی هستند و تا حدی می‌توانند از سطح فلزی در برابر خوردگی و واکنش با اکسیژن، محافظت کنند ولی مقاومت کافی را برای محافظت از  سطح در برابر خوردگی شدید ناشی از مواد شیمیایی و گازهای مختلف صنعتی، ندارند.

برعکس، ضد زنگ‌ها یک پوشش مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی به وجود می آورند و می توانند از اجزای فلزات در برابر تخریب ناشی از رطوبت، اکسیداسیون، مواد شیمیایی محیطی و صنعتی محافظت ‌کنند. به عنوان مانعی برای مهار تماس بین ترکیبات شیمایی یا مواد خورنده با سطح مورد نظر، ایجاد می کنند. در ذیل تفاوت ضد زنگ و رنگ را به صورت طبقه بندی شده بیان می کنیم:

  • ضد زنگ دارای ماندگاری بیشتری نسبت به رنگ می باشد.
  • ضد زنگ، به مدت زمان کمتری برای خشک و تثبیت شدن نیاز دارد.
  • ضد زنگ‌ها، دارای مقاومت بیشتری در برابر سایش و ضربه هستند و لایه ی محافظتی بهتری برای فلزات ایجاد می کنند.
  • ضد زنگ‌ها بر خلاف دیگر رنگ‌ها، طیف رنگ محدودتری دارند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، اساسا رنگ یک ماده پوششی است و به دلایل مختلفی در سطوح اعمال می شود و یک حالت جامد و منسجم ایجاد می کند. ضد زنگ برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی در سطح فلزات، در قسمت داخلی و یا خارجی، استفاده می شود و در واقع ماده پوششی است و برای اهداف تزئینی یا محافظتی روی سطوح فلزی یا غیر فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. ضد زنگ هم برای جلوگیری از خوردگی سازه های فولادی و آهنی استفاده می شود و رنگ‌های فرموله شده با ساختاری خاص هستند و مقاومت شیمایی سازه‌های فلزی را بالا بی برند.

دارای انواع مختلف وکاربرد گسترده ای در صنایع مختلف می باشند و ترکیبات رنگ دانه‌های مقاوم در برابر خوردگی مانند کرومات روی، کرومات سرب، روی، غبار روی و … تشکیل شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *