آموزش ابزارآلات

تفاوت اره گرد بر و عمود بر

تفاوت اره گرد بر و عمود بر

اره عمود بر و اره گرد بر، هر دو جزء اره های قدرتمند و برقی می باشند و بر خلاف اره‌های دیگر، به وسیله ی کاربران در دست گرفته می شود و به همین دلیل در دسته ی اره های دستی قرار می گیرند، ولی کارهای کاملا متفاوت از یکدیگر را انجام می دهند.

اره گرد بر، دارای یک صفحه چرخان می باشد و به وسیله ی همین صفحه اجسام مختلف را اره می کند و اره عمود بر، یک اره باریک و عمود بر مسطح دارد و با بالا، پایین، عقب جلو رفتن عمل بریدن و اره کردن را انجام می‌دهد.

اره ی عمود بر، بسیار ظریف است و به همن دلیل می توانید نقش‌هایی در وسط یک جسم چوبی شکل ایجاد کنید، ولی اره ی گرد بر دارای این امکانات نمی باشد.

ویژگی‌های اصلی اره گرد بر

اره گرد بر، دارای یک تیغه ی بزرگ می باشد و این تیغه با توجه به نوع اره از ۸۵ میلی متر تا تا ۲۳۵ میلی متر متغیر است.

این نوع تیغه برای برش‌های مستقیم طراحی شده است و اگر قصد برش هایی صاف و با دقت را دارید، محال است با اره گرد بر اشتباه کنید، زیرا این نوع اره برای این کار طراحی شده است.

البته دقت داشته باشید که این اره هم مانند دیگر ابزارهای برقی، دارای لوازم جانبی متنوعی می باشد و با تهیه آن‌ها می‌توانید، پروژه ها را به صورت ساده تر و با سرعت بیشتر انجام دهید.

این اره، برای برش چوب، سرامیک، فلزات، سنگ، پلاستیک و دیگر اجسام مورد استفاده قرار می گیرد، ولی تمام این کارها با یک تیغه انجام نمی شود و با توجه به سطح جسم مورد نظر برای برش، باید تیغه ی مناسب را انتخاب و تهیه کنید.

برای برش فلزات به وسیله ی این اره باید از تیغه ای با دندانه های بالا و برای بریدن چوب از تیغه‌ای با دندانه‌های کمتر ولی درشت ‌تر استفاده کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که، وزن این اره هیچ تاثیری به روی عملکرد آن ندارد و سبکی و یا سنگینی آن فقط باعث خستگی کاربران در حین انجام پروژه می شود.

ویژگی‌های اصلی اره گرد بر

ویژگی‌های اصلی اره گرد بر در برش

مزایای استفاده از اره گرد بر

از مزایای اره گرد بر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت

این اره دارای یک تیغه ی گرد همراه با یک موتور قدرتمند می باشد و به همین دلیل سرعت عملکرد بالایی دارد.

برش صاف

اره‌های گرد بر برای برش مستقیم و کاملا صاف مورد استفاده قرار می گیرند و برای همین داشتن یک چنین ابزار قدرتمند و کارامدی در هر کارگاه نجاری لازم و ضروری می باشد.

برش اجسام مختلف

با توجه به تیغه های مختلفی که می توانید به این اره متصل کنید، اجسام متفاوتی را هم می توانید برش دهید و فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که از تیغه ی مناسب هر جسم استفاده کنید.

معایب اره گرد بر

از معایب اره گرد بر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت

در حین کار کردن، دارای سر و صدای زیادی می باشد.

وزن

توجه به اینکه، این اره یک نوع اره ی دستی محسوب می شود، به همین دلیل ممکن است که برای برخی افراد کمی سنگین باشد و باعث خستگی کاربران شود.

لبه‌های ناهموار

همانطور که این اره می تواند یک برش صافی را ایجاد کند، ممکن است که این برش دارای گوشه‌های ناهمواری باشد و به سایش پس از برش نیاز باشد.

عدم توانایی در ایجاد برش‌های خمیده:

این اره ها دارای قابلیت ایجاد برش‌های گرد یا خمیده را ندارند.

معایب و مزایا اره گرد بر

معایب و مزایا اره گرد بر و ویژگی های آن

ویژگی‌های اصلی اره عمود بر

اره عمود بر هم یکی دیگر از انواع اره همراه با تیغه ی باریک و عمود بر سطح می باشد و تفاوت آن هم با اره گرد بر در نوع تیغه و برشی است که هر یک از آن ها ایجاد می‌کنند. برای ایجاد برش های دقیق و زاویه دار، تیغه ی آن بالا، پایین، عقب و جلو می‌رود.

این ظرافت تیغه و نوع حرکت، باعث دقت بیشتر در برش به وسیله ی این اره می شود و برای برش‌های ظریف و ایجاد تزیینات در چوب و سطوح مختلف از آن استفاده می شود.

مزایای اره عمود بر

از مزایای اره عمود بر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

همه کاره بودن

با توجه به ظرافتی که در ایجاد برش دارد، یک اره ی همه کاره محسوب می‌شود و به وسیله ی آن می توانید برش‌های متنوع و متفاوتی در سطوح مختلف ایجاد کنید.

ایجاد برش در وسط جسم

برای ایجاد یک فضای خالی در کانتر آشپزخانه و یا ایجاد یک طرح ظریف در یک جسم چوبی می توانید از این اره استفاده کنید و فقط لازم است که در ابتدا به وسیله ی یک دریل جایی برای اره عمود بر باز کنید.

امنیت

این نوع اره، بسیار ایمن می باشد و حتی کاربران غیر حرفه ای هم در شروع کار خود می توانند از آن استفاده کنند، زیرا دارای گارد محافظ می باشد و به همین دلیل بسیار ایمن است.

قیمت

اره ی عمود بر دارای قیمت مناسب تری نسبت به اره ی گردبر می باشد.

قدرت

با توجه به بدنه ی ظریف و سبکی که دارد، ولی از قدرت بالایی برخودار می باشد.

جمع و جور بودن

این اره بسیار جمع و جور می باشد و به همین دلیل کاربران به راحتی و خیلی ساده با آن پروژه های مختلف را انجام می دهند و به راحتی می توانند از جایی به جای دیگر آن را حمل کنند.

مزایای و معایب اره عمود بر

مزایای و معایب اره عمود بر و ویژگی های آن

معایب اره عمود بر

از معایب اره عمود بر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دقت

دقت این اره، به دقت کاربری که پروژه را انجام می‌دهد بستگی دارد، به همین دلیل افراد تازه کار در شروع، ممکن است برای ایجاد برش‌های دقیق با کمی مشکل مواجه شوند.

پرش

با توجه به حرکت تیغه ی این اره و بالا و پایین شدن آن، ممکن است که در برش طولانی مدت پرش ایجاد کند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، اره عمود بر و اره گرد بر جزء ابزارهای برقی مهم و اصلی در کارگاه های نجاری و صنعت گران می باشد و برای برش مواد مختلفی مانند: چوب ، پلاستیک و .. بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و اینکه اره عمود بر برقی در صنایع چوبی و فلزی، برای برش کاری سطوح نازک و در ایجاد برش های منحنی با زاویه ۴۵ درجه استفاده می شود و به وسیله ی اره گرد بر هم می توانید قطعات را در اندازه های دلخواه برش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *