آموزش ابزارآلات

چگونه شیر رادیاتور را تعویض کنیم

چگونه شیر رادیاتور را تعویض کنیم

به طور کلی، سه عدد شیر در ساختمان رادیاتور شوفاژ وجود دارد وهر کدام دارای اهمیت ویژه ای در روند کار رادیاتور شوفاژ می باشد. این سه شیر به نام های شیر هواگیری در قسمت بالای رادیاتور شوفاژ، شیر رفت آن هم در قسمت بالا به منظور تنظیم آب ورودی به رادیاتور و شیر برگشت یا شیر پایین رادیاتور شوفاژ که با توجه به نام آن وظیفه کنترل آب برگشتی به پکیج را به عهده دارد. یعد از گذشت مدت زمانی شیرهای رادیاتور شوفاژ ممکن است دچار مشکل شوند که در این صورت باید به دنبال تعویض و تعمیر آن ها باشید.

علت آب دادن شیر رادیاتور شوفاژ:

آب دادن هر کدام از شیرهای رفت و برگشت رادیاتور شوفاژ به دلیل هرز شدگی و پوسیدگی و یا هر دلیل دیگری، باعث افت فشار در پکیج و در نتیجه سرد شدن رادیاتور می شود. علت آب دادن شیر رایاتور شوفاژ می تواند به دلایل زیل باشد:

  • نشتی از قسمت داخلی شیر به دلیل هرز شدن آن
  • خوردگی داخل شیر به دلیل به کار گیری مواد بی کیفیت در ساخت آن
  • بسته نبودن شیر به صورت کامل

باید توجه داشته باشید که، شیرهای رفت و برگشت رادیاتور شوفاژ به صوت مستقیم با آب سرد و گرم در تماس است، و از بین رفتن نوار دور لوله شیر، خوردگی شیر و همچنین پوسیدگی واشر فلزی شیر امری بسیار طبیعی می باشد.

همچنین این مشکل برای شیرهای رادیاتور شوفاژ که از کیفیت پایینی برخوردارد هستند، بیشتر وجود دارد، ولی دقت داشته باشید، که یکی دیگر از دلایل آب دادن شیر رادیاتور شوفاژ، بسته نبودن کامل شیر می باشد و ممکن است به وسیله اطفال و یا به صورت غیر عمدی باز شده باشد. با توجه به دلایل ذکر شده، بعد از مشاهده آب دادن شیر رادیاتور شوفاژ، ابتدا سعی کنید شیر را با دست بچرخانید تا به طور کامل بسته شود، در غیر این صورت در صورت نشتی مجدد به دنبال تعمیر و یا تعویض شیر باشید.

تعمیر شیر رایاتور

تعمیر شیر رایاتور

نحوه تعمیر شیر رایاتور شوفاژ:

در صورتی که مشکل رادیاتور شوفاژاز نوار تفلون دور شیر و یا مغزی شیر رادیاتور شوفاژ باشد، می توان بدون نیاز به تعویض شیر برای تعمیر آن اقدام کرد. البته در نظر داشته باشید که نحوه تعمیر شیر رادیاتور شوفاژ با توجه به محل نشتی آن کمی متفاوت می باشد. مدل تعمیر شیر رفت یا برگشت رادیاتور شوفاژ هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و شما می توانید دلایل ذکر شده در ذیل را برای هر دو شیر در نظر داشته باشید.

یافتن شیر رایاتور شوفاژ:

اولین مرحله برای اقدام به تعمیر نشتی رادیاتور شوفاژ، پیدا کردن محل دقیق شیر رادیاتور شوفاژ می باشد. شیر رفت و برگشت رادیاتور در قسمت پایین آن تعبیه شده است. با این تفاوت که در برخی از رادیاتورها شیر رادیاتور رفت و برگشت در داخل دیوار و یا کف زمین قرار گرفته وفقط فقط بدنه شیر قابل رویت می باشد، در این حالت دسترسی به تمام قسمت های لوله کشی شیر غیر ممکن است. در مدل های دیگر شیر رادیاتور شوفاژ به همراه کلیه لوله های آب مرتبط با آن در بیرون از دیوار و یا کف زمین و در کنار رادیاتور نصب شده که مسلما تعمیر و تعویض آن ساده تر می باشد.

پیدا کردن محل نشتی:

بعد از پیدا کردن شیر رادیاتور شوفاژ نوبت به پیدا کردن محل دقیق نشتی در شیر می باشد. برای این منظور تمام قسمت بدنه خارجی شیر رادیاتور شوفاژ را خشک کنید.سپس مقداری دستمال کاغذی بر روی بدنه شیر قرار دهید تا با بروز نشتی محل دقیق آن مشخص شود. بعد از بررسی های دقیق مشخص می شود که محل نشتی از کدام یک از دو قسمت شیر یکی از محل مهره آب بندی آن و دیگر از محل مهره دنباله شیر رادیاتور شوفاژ می باشد.

سفت کردن واشر آب بندی شیر:

اگر آب از داخل بدنه شیر رادیاتور شوفاژ نشتی دارد، باید واشر آب بندی آن سفت شود، زیرا ممکن است واشر بر اثر جریان آب شل شده باشد.برای این منظور از آچار لوله گیر به همراه آچار فرانسه استفاده می کنیم. دقت داشته باشید که بیش از حد واشر را فشار ندهید، زیرا فشار و پیچاندن بیش از حد واشر سبب هرز شدن بیشتر آن می شود. در صورتی که باز هم نشتی وجود داشت، واشر را باز کنید و نوار تفلون دور آن را با مقدار نوار تفلون جدید عوض کنید. سپس به منظور آب بندی شیر رادیاتور شوفاژ دوباره برای بستن واشر اقدام کنید.

سفت کردن مهره دنباله:

اگر نشتی شیر رادیاتور شوفاژ از قسمت مهره دنباله آن است، با کمک آچار فرانسه آن را کمی سفت کنید و سپس آن را خشک کنید تا نشتی یا عدم نشتی در این قسمت مشخص شود. در صورت نشتی شما می توانید همان قسمت شیر را به جای کل شیر تعویض کنید. برای این منظور باید ابتدا آب درون رادیاتور تخلیه شده و بعد از آن مهره دنباله قبلی برداشته شود. در این مرحله قبل از قرار دادن مهره جدید، نوار تفلون را دور تا دور آن و لوله شیر بپیچید و بعد از آن مهره دنباله را بر روی شیر قرار دهید.

نحوه تعویض شیر رادیاتور

نحوه تعویض شیر رادیاتور

نحوه تعویض شیر رادیاتور شوفاژ:

گاهی نشتی شیر با وجود تعمیر واشر آب بند و مهره دنباله آن رفع نمی شود و مشکل از خورده شدن بدنه داخلی شیر و پوسیده شدن واشر داخل آن است، در نتیجه باز هم شیر نشتی می دهد. ابزار مورد نیاز به منظور تعویض شیر رادیاتور شوفاژ:

  • دستمال پارچه ای
  • ظرف گود به منظور جمع آوری آب
  • آچار فرانسه
  • آچار آلن

خاموش کردن پکیج:

قبل از اقدام برای تعویض شیر رفت و یا برگشت رادیاتور باید ورودی آب پکیج را بندید، اما بعد از بستن آب ورودی باید پکیج را نیز خاموش کنید تا پمپ پکیج در حالت بی آبی کار نکند. در غیر این صورت سوختن پمپ حتمی است. برای این منظور برق دستگاه را به طور کامل قطع کنید و مطمئن شوید که سیستم به یکباره روشن نمی شود.

تخلیه آب سیستم:

برای تخلیه آب رادیاتور شوفاژ باید به سراغ پکیج بروید، به این صورت که ابتدا شیر آب سرد ورودی پکیج را ببندید. سپس شیر پرکن پکیج را باز کرده و پایین ترین شیر آب درون ساختمان را باز کنید. می توانید برای اطمینان از خالی بودن رادیاتورها از آب شیر هواگیری آن را نیز باز کنید، در این شرایط باید صدای وارد شدن هوا به داخل رادیاتورها را بشنوید که نشان دهنده خالی بودن شوفاژ از آب است.

باز کردن شیر رادیاتور

باز کردن شیر رادیاتور

باز کردن شیر رادیاتور قدیمی:

با کمک آچار لوله گیر بدنه شیر را مهار کنید و سپس با استفاده از آچار فرانسه شیر رادیاتور شوفاژ را بر خلاف عقربه ساعت بپیچانید. در زمان باز کردن شیر مقداری آب از لوله آن خارج می شود که با قرار دادن کاسه و دستمال پارچه ای در زیر کار می توانید بدون این که جایی خیس شود، این مقدار آب را جمع آوری کنید. حالا با استفاده از آچار آلن قسمت دنباله شیر را که بدنه شیر را بر روی خود نگه داشته باز کنید.

بستن شیر رادیاتور شوفاژ جدید:

در مرحله آخر می توانید شیر رادیاتور شوفاژ جدیدی راکه قبلا تهیه کرده اید به رادیاتور متصل کنید .البته در نظر داشته باشید که نوع شیر رادیاتور تهیه شده می تواند تا حد زیادی در کاهش مصرف انرژی در ساختمان تاثیر گذار باشد، مخصوصا اگر از شیر رادیاتور شوفاژ ترموستاتیک استفاده کنید.

در این مرحله از تهیه کردن شیر رادیاتور متناسب با سایز رادیاتور نوبت به بستن شیر رادیاتور شوفاژ می رسد.ابتدا قسمت دنباله شیر را به جای نمونه قدیمی آن به رادیاتور نصب کنید. در نظر داشته باشید که حتماً از نوار تفلون قبل از اتصال دنباله شیر به رادیاتور استفاده کنید تا از بروز نشتی های احتمالی در آینده جلوگیری کرده باشید.

حالا مهره شیر را به قسمت دنباله آن متصل کنید، بعد لوله آب ورودی به رادیاتور را پیدا و شیر رادیاتور را با کمک بستن مهره آن به یکدیگر وصل کنید. بعد از آن که بدنه شیر در محل خود به درستی قرار گرفت، مهره موجود بر روی دنباله شیر و مهره لوله آب را به طور کامل ببندید.

برگرداندن آب به سیستم:

زمانی که از اتصال شیر رادیاتور شوفاژ مطمئن شدید، نوبت به باز گرداندن آب به دورن سیستم می رسد. برای این منظور تمام شیرهای رادیاتور که تا به حال باز بوده اند را باید ببندید. برای تنظیم شیر پایین رادیاتور شوفاژ وقتی شیر را می بندید، میزان چرخاندن آن را به خاطر داشته باشید. زیرا در هنگام باز کردن دوباره آن بدانید که شیر به چه مقدار چرخاندن نیاز دارد. در غیر این صورت مجبور هستید در پایان کار دوباره سیستم را بالانس کنید.

در این مرحله نوبت به باز کردن شیر آب سرد ورودی به سیستم برای آبگیری دوباره آن می رسد. اگر هیچ گونه نشتی در شیرهای رادیاتور شوفاژ وجود نداشت، می توانید شیر رفت رادیاتور را نیز باز کنید. در نتیجه آب وارد لوله های رادیاتور می شود. در این زمان نیز نشتی احتمالی شیر را بررسی کنید تا هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.

هواگیری رادیاتورها

هواگیری رادیاتورها

هواگیری رادیاتورها:

بعد از تعویض شیر رادیاتور شوفاژ مقداری هوا به درون سیستم وارد می شود، در این صورت اقدام به هواگیری رادیاتورها برای خارج کردن هوای اضافی سیستم بسیار ضروری می باشد. در صورت عدم هواگیری، هوای داخل لوله های رادیاتور مانع از پر شدن لوله ها از آب خواهد شد. بعد شیر برگشت رادیاتور شوفاژ را باز کنید تا چرخش آب در مدار کامل شود. در انتها برق پکیج را وصل کنید و برای روشن کردن دستگاه اقدام کنید. به طور معمول یک ساعت بعد از روشن کردن پکیج رادیاتورها به طور کامل گرم می شوند.

در این مرحله باید شیر پرکن پکیج و شیر هواگیری رادیاتور به طور کامل بسته باشند و ورودی آب به پکیج در حالت باز قرار داشته باشد.

ابزار تعویض شیر هواگیری رادیاتور شوفاژ:

ابزار مورد نیاز به منظور تعویض شیر هواگیری رادیاتور شوفاژ در ذیل ذکر شده است:

  • آچار فرانسه
  • نوار تفلون
  • آچار مخصوص هواگیری رادیاتور

ابزار مورد نیاز برای تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ:

توجه داشته باشید که تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ پروژه ساده ای می باشد که اگر ابزار مورد نیاز این کار را داشته باشید، می توانید به شخصه برای انجام آن اقدام کنید:

  • دو عدد آچار فرانسه
  • آچار هواگیری رادیاتور
  • انبردست
  • نوار تفلون
  • دستمال پارچه ای تمیز
  • ظرف خالی
  • حوله آبگیر

اما یکی از مهمترین لوازمی که برای تعویض شیر و مغزی رادیاتور به آن نیاز دارید، شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ جدید است، که باید بر اساس مدل شیر قبلی برای تهیه آن اقدام کنید.

فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده انواع ابزار می باشد و می توانید برای خرید ابزار با کیفیت از این فروشگاه با ضمانت بازگشت وجه کالا استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *