آموزش ابزارآلات

تراز بنایی چیست

تراز بنایی چیست

تراز ابزاری است که صاف بودن سطح را نشان می دهد و یا اینکه، زوایای خاص مانند: ۹۰، ۴۵ و ۰ در جه را اندازه گیری می کند. در تراز تعدادی لوله ی شیشه ای قرار گرفته است و در آن مایع سیار قرار دارد و حرکت این مایع درون لوله تراز بودن یا نبودن سطح را مشخص می کند. این لوله های شیشه ای دارای محافظ می باشند، تا در اثر برخورد و یا زمین افتادن دچار شکستگی نشوند. همچنین دارای بدنه ای از جنس فلزی می باشند، تا در برابر ضربات ممکنه، آسیب نبیند.

البته دقت داشته باشید که، ترازهای پلاستیکی اطمینان کافی برای تراز کردن را ندارند و کلا ترازها، بر اساس سایز و یا تعداد محفظه های شیشه ای مانند ۳۰ سانت، ۱۰۰ سانت و … طبقه بندی می شوند. بعضی از مدل های تراز، برای بهتر دیده شدن حساب ها، دارای LED می باشند و با توجه به آب بندی شدن مخزن آن، باید مراقب باشید که آب و دیگر مایعات به داخل آن‌ ها وارد نشود. البته ترازهایی که دارای LED می باشند، برای محیط های تاریک بسیار مناسب هستند.

ساختمان ترازها بسیار ساده می باشد و برخی از آن ها قفط دارای یک نقاله می باشند و البته کاربردی تر هم هستند. امروزه ترازهای لیزری و دیجیتالی نیز موجود می باشند و بسیارمورد استفاده قرار می گیرند، زیرا دارای دقت بسیار بالایی می باشند.

کالیبره بودن تراز:

برای اینکه تراز به خوبی و درستی کار کند، باید به خوبی کالیبره شود. برای بررسی کالیبره بودن تراز به نکات ذکر شده در ذیل توجه داشته باشید:

تراز را بر روی یک سطح صاف قرار بدهید و به محل ایستادن حباب دقت کنید.

به انتهای تراز ضربات آروم وارد کنید و اگر این تراز دقیق باشد، باید حباب دقیقا، در همان مکان قرار گیرد. تراز با ویال های قابل تعویض نیز قابلیت تنظیم مجدد را دارد.

کالیبره بودن تراز

کالیبره بودن تراز

انواع ترازهای متداول:

ترازها دارای انواع و کاربردهای متفاوت می باشند.

تراز کلاسیک:

تراز کلاسیک یک نوع تراز دستی می باشد، که برای امور ساختمانی مانند چیدن دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ابزار کاربردی، در همه ی محیط‌ های ساختمانی دیده می ‌شود و جزء محبوب ترین نوع آن می باشد. دارای بدنه ای از آلومینیوم و یا پلاستیک می باشد و دو و یا سه کپسول دارد. همچنین دقت داشت باشید که این تراز دارای ضربه گیر نیز می باشد.

تراز تورپدو:

این نوع از تراز، برای مشاغل کوچکی مانند آویزان کردن تصاویر دیواری و قفسه ها یا کار در مکان های تنگ مانند کار در تأسیسات لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد و ویال ها دارای قابلیت مشاهده از جلو و یا بالا هستند و می توانند سطح عمودی و افقی را نشان دهند. بعضی از این مدل تراز، دارای آهنربایی برای چسبیدن به لوله های فلزی می باشد ودارای چراغ داخلی برای راحت تر خواندن حباب می باشد.

تراز چشمی:

یکسان کردن سطح یک وسیله و یا یک عدد مبلمان را به وسیله ی تراز دستی دنجام می دهند و این به این صورت است که، سطح این ابزار را بر روی قطعه قرار می دهند و پاها و یا دو طرف قطعه را تنظیم می کنند تا حباب متمرکز شود.

تراز لیزری:

این تراز، برای ایجاد خط مرجع تراز بندی برای یکسان کردن سطوح کابینت، کاشی، قفسه ها و یا تصاویر مورد ستفاده قرار می گیرد و کار کردن با آن به این صورت است که، ابزار را به سطح دیوار و یا در جای خود ثابت می کنیم و به وسیله خطوط لیزری یا لوله ای و یا هر دو عملیات تراز را انجام می دهیم.

البته توجه داته باشید که تراز لیزری چرخشی هم نیز نوعی تراز لیزری می باشد و در پروژه های بزرگ نوسازی مانند: نصب کف، ساخت دیوارهای فلزی و مربعی و یا پیاده رو های شیب دار، راهروها و ناودان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کالیبره بودن تراز

کالیبره بودن تراز

تراز دیجیتالی:

این تراز، جزء به روزترین نمونه های موجود در بازار می باشد، زیرا امروزه ترازهای دیجیتالی، جای ترازهای دستی را گرفته است و دارای صفحه‌ ی دیجیتالی برای نشان دادن درجه‌ تراز سطوح می باشند. همچنین دارای دقت بالایی هستند و منبع انرژی آن‌ ها باتری است. دارای نمایشگرکوچک می باشند و میزان صافی سطوح را به درجه، درصد و اینچ یا سانتی ‌متر نشان می‌ دهند.

تراز آی شکل:

این تراز، کار تراز کلاسیک را انجام می ‌دهد و فقط در شکل ظاهری دارای تفاوت می باشند. سطح مقطع عرضی این ابزار، به صورت پایه های فولادی I شکل می باشد و دارای بدنه ی پلاستیکی می باشد و البته در دو طرف انتهایی دارای ضربه گیر است و اینکه دارای سه کپسول افقی، عمودی و ۴۵ درجه ای می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد.

تراز شتری:

این تراز دارای طول کوتاهی می باشد و فقط برای کار در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ظاهری مستطیلی با لبه ‌های مخروطی می باشند. این تراز دو کپسوله و یا سه کپسوله می باشد و برای تاسیسات ساختمان مانند: برق و لوله کشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

تراز مگنتی:

یکی از ویژگیهای برخی از ترازها، داشتن مگنت می باشد و برای کارهای عمومی ساختمان مانند دیوارچینی یا سنگ فرش کردن کف، کمتر استفاده می شود.

دارای حالت مغناطیسی می باشد و باعث می‌شود بر روی سطوحی فلزی بچسبد و معمولا برای لوله کشی مورد استفاده قرارمی گیرد.

تراز دستی با لامپ اِل ای دی:

در برخی از ترازها، لامپ ال ای دی قرار دارد و برای محیط های تاریک مورد استفاده قرار می گیرد.

فروشگاه ابزار غفوری دارای فروش اینترنتی تراز mtc اسلوونی می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *