آموزش ابزارآلات

تاریخچه ساخت دریل

دریل های الکتریکی نسل جدیدی از دریل ها هستند که بعد از دریل های دستی که برای سوراخ کردن اجسام آهنی و چوبی که دارای زحمت و انرژی زیادی نیاز می باشد، ساخته شدند

دریل ابزاری دستی و یا الکتریکی است و برای سوراخ کردن وسایل و سطوح دارای کاربرد می باشد. دریل ها را می توان با توجه به قدرت آن و نیز با استفاده از مته ی مناسب، برای سوراخ کردن چوب، فلز و بتن مورد استفاده قرار داد. با پیشرفت ابزارها، امروزه نه تنها برای سوراخ کاری، بلکه با اضافه کردن قطعاتی دیگر، می‌توان امکاناتی مانند ساییدن، گردبر، عمودبر و… را هم به این دستگاه اضافه کرد و مورد استفاده قرا داد و اگرچه بهتر است برای هر کاری از ابزار مناسب همان کار را استفاده کنید.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، دریل های دستی وارد ابزارآلات شدند و در سال ۱۸۷۷ دریل دستی تولید شد و در بازار ارائه گردید و باعث جلب توجه بسیاری از مردم نیز شد. این دریل های اولیه به این صورت دستی کار می کرد و با حرکت چرخشی، دسته دریل به حرکت چرخشی مته تبدیل می شد. بعد از آن، دریل دیگری به بازار معرفی شد و این دریل در ایران با نام شترگلو معروف است و مورد استفاده بسیار از کاربران قرار گرفته است. بعد از آن هم یک فرد استرالیایی یک دریل الکترونیکی اختراع کرد، ولی به دلیل وزن زیادی که داشت، قابلیت حمل و جا به جا کردن نداشت.

در سال ۱۷۸۰ -۱۷۹۰ میلادی بعد  از اختراع دریل در کشور انگلیس، این کشور به  تاریخچه دریل سازی بسیار معروف شد و بعد از آن در کشور آلمان و آمریکا دریل های پیشرفته همراه با کاربردهای بسیاری تولید و در بازار ارائه شد. بعد از ساخت دریل های الکترونیکی، ایده های نوین و خلاقانه ای برای پیشرفته تر شدن دریل ها به وجود آمد و دریل های ساخته شده دارای کاربرد های متفاوت، طرح های زیبا، موتور قدرتمند و وزن سبک شدند.

تاریخچه دریل دسته تپانچه ای

تاریخچه دریل دسته تپانچه ای

تاریخچه دریل دسته تپانچه ای:

در سال ۱۸۹۵ شرکت مهندسی برادران فین در شهر اشتوتگارد آلمان، دریل الکترونیکی را اختراع کردند و نسبت به مدل های قبلی وزن سبک تری داشت و همین سبکی وزن باعث توجه بسیاری از کاربران شده بود. اما در سال ۱۹۱۶ یک شرکت به نام بلک اند دکر، دریل اختراع شده توسط برادران فین را مقداری تغییر داد و دریل الکتریکی دسته تپانچه ای و ماشه ای را تولید و و در بازار ارائه کرد.

اولین دریل هایی که در کشور انگلیس ساخته شد، برای سوراخ کاری بر روی سطوح چوبی بیشتر دارای کاربرد بود و مورد استفاده نجاران قرار می گرفت، زیرا سوراخ کای چوب با چکش و یا میخ کار بسیار سخت و دشواری بود و با اختراع این نوع دریل ، نجاران به صورت راحت تری کار خود را انجام می دادند. بعدا با پیشرفت ساخت دریل ها، انواعی از آن ها ساخته شد که برای سوراخ کاری فلزات هم دارای کاربرد باشد و به این صورت شد که برای هر کاری دریل تخصصی همان کار را تولید کردند.

تاریخچه دریل دریل کمانی:

دریل های کمانی جزء دریل های اولیه بوده که در تاریخچه دریل سازی حدود ۱۰ هزار سال قبل ساخته شده است و این نوع از دریل ها به شکل کمان بوده و به دست بشر، با اولین وسایل ساخته شده است.  نحوه کار با این وسیله ابتدایی به این شکل است که هرگاه اهرم دستی آن را به عقب و جلو فشار دهید، نوک دریل حرکت دورانی پیدا می کند و به این صورت در  اجسام و وسایل مورد نظر سوراخ یا حفره ایجاد می کند.

این وسیله جزء وسایل مکانیکی بوده و بسیار ابتدایی ساخته شده است و نسبت به انواع دریل الکتریکی برای سوراخ کردن اجسام و سطوح نیاز به انرژی بیشتری دارد، اما جالب است که پس از گذشت سالیان طولانی از تاریخچه دریل سازی، این نوع دریل هنوز هم مورد استفاده قرار گرفته و از آن در مواردی چون کار بر روی سنگ و چوب بهره می برند.

تاریخچه دریل دستی

تاریخچه دریل دستی

تاریخچه دریل دستی:

تاریخچه این دریل حدودا به یک قرن و نیم پیش بر می‌گردد. جایی که در سال ۱۸۷۷ این نوع از دریل ها با نام Egg beater در بازار مورد استفاده قرار می گرفته است. این نوع از دریل ها نیز مانند دریل های کمانی جزء دریل های مکانیکی به حساب می آید، اما این دریل ها نسبت به دریل های کمانی دارای یک تفاوت بارز می باشد و آن این است که برای کار با دریل های دستی باید دسته‌ای که در کنار آن قرار دارد و شبیه یک رکاب دوچرخه است را بچرخانید تا انرژی چرخشی تولید شده به سر مته انتقال پیدا کند و سر مته را به دوران درآورد و سوراخ را ایجاد کند. در حالی که در نوع کمانی این حالت نیست  و برای به گردش درآوردن سر مته باید دسته آن را فقط به عقب و جلو حرکت داد تا سوراخ ایجاد شود.

تاریخچه دریل های شترگلو:

بعد از اینکه دریل های دستی ساخته شد و از آن در صنایع ختلفی مانند: چوبی و فلزی برای سوراخ کردن چوب و فلز مورد استفاده قرار گرفت، دریل های با عنوان دریل های شتر گلو که در ایران به این نام شناخته می‌شوند، تولید شدند. این دریل ها معمولا در صنایع چوبی و نجاری مورد استفاده قرار می گیرد  و در صنایع فلزی معمولا دارای کاربرد نمی باشد. به هرحال از دریل ها در روند تاریخچه دریل سازی، این نوع از دریل ها بودند و استفاده از آن ها در صنعت نجاری در مدت زمان کوتاهی توسعه و گسترش بسیار زیادی داشته اشت.

تاریخچه دریل های الکتریکی:

دریل های الکتریکی نسل جدیدی از دریل ها هستند که بعد از دریل های دستی که برای سوراخ کردن اجسام آهنی و چوبی که دارای زحمت و انرژی زیادی نیاز می باشد، ساخته شدند. به وسیله نیروی برق و به راحتی با این دریل ها، می توانید  کار سوراخ کردن اجسام فلزی و چوبی را انجام دهید. تاریخچه این دریل های الکتریکی به اواخر قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد، جایی مخترع و ابداع کننده‌ای استرالیایی این نوع از دریل ها را تحت عنوان دریل الکتریکی یا برقی اختراع کرد، ولی ساخته او دارای یک مشکل بزرگ بود  و آن این بود که این نوع از دریل، به علت وزن سنگینی که داشت قابل حمل نبود و افراد کمی می توانستند با این دستگاه کار کنند.

برای حل این مشکل شرکتی در اشتوتگارت آلمان توسط برادران فین تاسیس شد، و به وسیله یک موتور الکتریکی و ابزارهای دستی، یک دریل برقی قابل حمل تولید شد و در بازار ارائه شد.  این دریل الکتریکی، با وجود اینکه دارای موتوری قدرتمند تر از نوع قبلی خود بود اما باز هم دارای سرعت کار پایینی بود، ولی به وسیله وزن کمی که داشت  قابل حمل بوده و بسیار مورد توجه قرار گرفت. این دریل الکتریکی دارای موتوری به وزن ۷.۵ کیلوگرم بود و این وزن به مراتب کم تر از نوع قبلی خود بود. پس از گذشت حدود ۱۵ سال از شروع تاریخچه دریل الکتریکی، شرکتی به همکاری دو نخبه آمریکایی در ایالت مریلند این کشوربه نام بلک اند دکر ساخته و پایه گذاری شد و پس از گذشت ۶ سال بعد از تاسیس خود دریل الکتریکی ساخته دست برادران فین را ارتقا بخشید.

این دریل ها مانند دریل های امروزی دارای سوئیچ بودند و هنگام فشار دادن ماشه روشن می شدند. در واقع دریل هایی که امروزه ساخته شده و در بازار ابزار ارائه می شود دارای انواع مختلفی می باشد، از روی نسخه توسعه یافته دریل های الکتریکی ساخته شده توسط شرکت بلک اند دکر می باشند. به همین دلیل این شرکت کمک بسیار زیادی  به گسترش و توسعه صنعت ساخت ابزارآلات و پیشرفت این ابزار پرکاربرد در جهان امروزی کرده است.

فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده دریل های ذیل می باشد.

دریل چکشی ۱۳ میلی متر۶۰۰ وات رونیکس

دریل چکشی سه نظام آچاری ۱۰ میلی متر رونیکس مدل ۲۱۲۱

دریل چکشی سه نظام آچاری ۱۰ میلی متر رونیکس مدل ۲۱۲۰

دریل چکشی ۱۳ میلی متری سه نظام آچاری ۸۱۰ وات رونیکس مدل ۲۲۱۰C

دریل ۱۳ میلی متری چکشی سه نظام آچاری ۸۱۰ وات رونیکس مدل ۲۲۱۰

دریل ۱۳ میلی متری چکشی ۷۵۰ وات رونیکس مدل ۲۲۶۰

دریل ۱۳ میلیمتری گیربکسی ۱۰۵۰ وات رونیکس مدل ۲۲۲۰

دریل چکشی ۱۳ میلی‌متر ۷۵۰ وات رونیکس مدل ۲۲۱۴

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *