آموزش ابزارآلات

اره موتوری (بنزینی) یا اره برقی کدام بهتر است؟

اره برقی بر روی درخت گردو

اره برقی معمولا به اره ی زنجیری معروف می باشد و در باغداری، کشاورزی، برش، ساخت چوب، منبت و … مورد استفاده قرار می گیرد و جزء یکی از خطرناک ترین ابزارها برای کارهای چوبی و باغبانی به حساب می اید و اگر نوع اره نسبت به کاری که می خواهیم انجام دهیم، دارای مطابقت نباشد، نسبت خطر استفاده از دستگاه افزایش پیدا می کند.

برای اطمینان خاطر از ایمنی استفاده از اره برقی، می بایست در زمان کار کردن با آن از وسایل ایمنی مانند کفش ایمنی، کلاه ایمنی، عینک و دیگر ویژگی های ایمنی استفاده کنید. میتوانید برای خرید عینک ایمنی از این لینک استفاده نمایید.

اره برقی یکی از ابزارهای بسیار کاربردی می باشد و در زمینه ی نجاری، باغداری، جنگل داری، مجسمه سازی، اطفا حریق و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و از ویژگی های آن می توان به سرعت بالای کار، اتلاف وقت کمتر و عدم نیاز به قدرت بدنی اشاره کرد.

اره بنزینی دارای قدرت بیشتر و مزیت هایی نیز می باشد و البته که، کارایی این دو دستگاه تا حدودی شبیه به یکدیگر است و منبع تغذیه در اره برقی، نسبت به اره بنزینی دارای مزیت می باشد و مراحل ترکیب روغن، بنزین و پرکردن باک های اره بنزینی به مراتب سخت ‌تر از زدن اره برقی به پریز و یا منبع جریان الکتریکی است.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که این مزیت در یک سری شرایط خاص یک عیب می باشد و زمانی که کاربر در باغ و یا جنگل های انبوه مشغول کار می باشد و دسترسی به هیچ برق یا منبع تغذیه ای نداشته باشد، عملا استفاده از اره برقی بی ثمر است، زیرا در اعماق جنگل و باغ های دور دست هیچ سیم کشی و کابل کشی انجام نشده است.

اره برقی در حال برش درخت افتاده

اره برقی در حال برش درخت افتاده

اره برقی

این دستگاه، دارای قابلیت حمل می باشد و به صورت دستی قابل استفاده است و دارای اره تیغه زنجیری می باشد و به دور یک محور نیروی محرکه موتور می چرخد. ​​برای برش درختان و تبدیل آن ها به چوب تا درجه برش چوب در کارگاه مورد استفاده قرار می گیرد و دارای انواع و اندازه های مختلف می باشد و هر کدام دارای کاربرد خاص خود هستند. اندازه های کوچک برای اندازه گیری چوب در کارگاه و یا در خانه برای برش هیزم و یا هرس شاخه های درخت و ابعاد بزرگ تر برای برش درختان و تبدیل آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اره بنزینی

این مدل اره، دارای طرفداراین زیادی می باشد، زیرا قدرت موتور و سرعت کار بالایی دارد و به دلیل بنزینی بودن برای استفاده در مناطق وسیع و در کارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد هر چقدر که حجم مخزن سوخت اره بیشتر باشد، قدرت و عملکرد موتور هم بیشتر می شود. البته هر چقدر که مخزن بزرگ تری داشته باشد، دارای وزن بیشتر، سر و صدای زیادتر و نگه داری منظم و دقیق تری می باشد.

اره برقی روی تنه درخت

اره برقی روی تنه درخت

تفاوت اره برقی و بنزینی چیست؟

  • اره بنزینی دارای یک موتور دو زمانه و معمولاً یک سیلندر می باشد و این دستگاه سیلندر پیستون را با سوخت بنزین به حرکت در می آورد و حرکت رفت و برگشتی پیستون از میل لنگ به حرکت چرخشی تبدیل می شود. توجه داشته باشید که این دستگاه دارای قدرت بسیار زیاد، سرعت بالا و سر و صدای زیاد می باشد.
  • در اره برقی، اره به وسیله یک موتور الکتریکی چرخانده می شود و دارای وزن، حجم کم تر و سر و صدای کم تر نسبت به اره بنزینی می باشد.
  • دقت داشت باشید که از اره بنزینی در هر مکانی می توانید استفاده کنید و فقط به راحتی از سوخت بنزین استفاده می شود، ولی اره برقی در جاهایی که برق وجود دارد دارای قابلیت استفاده می باشد ولی سرعت کار دستگاه اره برقی از اره بنزینی بیشتر است.
  • برای کار کردن با اره بنزینی، ابتدا باید سوخت مورد نظر را در مخزن آن پر کنید و بعد دستگاه را روشن کنید و تا پایان کار روشن خواهد ماند.
  • دستگاه اره برقی، با فشار یک دکمه روشن می شود و به راحتی با یک دکمه خاموش می شود.
  • اره بنزینی، در هر جایی قابل استفاده می باشد، ولی قدرت و سرعت این دستگاه نسبت به نوع الکتریکی آن کمتر است.

سوخت بنزین یا جریان برق

ساز و کار و طراحی اره بنزینی به این صورت است که، دارای دو مخزن می باشد و مخزن بزرگ تر برای ریختن ترکیب روغن و بنزین به نسبت تعیین شده و مخزن کوچک دستگاه برای صرفا روغن می باشد و روغن به صورت مستقل، برای کارکرد بهتر دستگاه می باشد.

در واقع، این روغن در حین کار اره به وسیله ی پمپاژ بر روی تیغه دستگاه می ریزد و مانع از فرسایش تیغه ها می‌شود. ولی در اره برقی، برای راه اندازی کافیست آن را به یک منبع جریان الکتریکی متصل کنید و با یک دکمه آن را روشن کنید و از آن استفاده کنید.

کار بر روی اره برقی در کارگاه برای تعویض زنجیر

کار بر روی اره برقی در کارگاه برای تعویض زنجیر

تفاوت راه اندازی اره بنزینی و اره برقی

برای استفاده از اره بنزینی، ابتدا بعد از بستن زنجیر و تیغه باید باک روغن دستگاه را با روغن استاندارد پر کنید و بعد مخزن سوخت را هم با ترکیب مناسبی از بنزین و روغن پر کنید و با زدن دکمه پستونک مکش بنزین، سوخت از باک دستگاه به سمت کاربرات هدایت می شود و در نتیجه با بیرون کشیدن اهرم ساسات اره بنزینی راه اندازی می شود.

مراحل روشن کردن اره برقی بسیار ساده تر است و به هیچ بنزین یا روغنی نیاز ندارد و فقط کافی است که دستگاه را به منبع تغذیه و یا به پریز برق متصل کنید و بقیه مراحل را انجام دهید.

عوامل تاثیرگذار در قدرت اره بنزینی

امروزه، اره های بنزینی با قدرت های مختلفی در بازار موجود است و قدرت آن به عوامل مختلفی از جمله حجم موتور، طول ساطور و سایز زنجیر بستگی دارد و منبع تغذیه آن جریان الکتریکی می باشد. اما، اره بنزینی دارای قدرت موتور با واحد اسب بخار می باشد و در اره برقی این مقدار با واحد وات مشخص می گردد.

تفاوت اره بنزینی و برقی در نوع کاربری

اره بنزینی به دلیل ساختاری که دارد در هر مکانی قابل استفاده نمی باشد و از آن می توان در باغ های بزرگ، فضاهای سبز عمومی، پارک‌ها، جنگل ها و مراتع وسیع استفاده کرد.

اما در محلی که رفت و آمد افراد زیاد است و نیاز به قطع یا هرس درختان و شاخه ها وجود دارد، برای رعایت حال افراد و جلوگیری از ایجاد مزاحمت بهترین کار استفاده از اره برقی می باشد.

اره بنزینی ها برای برش شاخه های ضخیم و یا قطع تنه درختان تنومند و دیگر عملیات هرس کاری در حجم بالا مورد استفاده قرار می گیرد و اره برقی برای برش های نازک تر و هرس کاری در حجم سبک تر مورد استفاده می شود.

ولی دقت داشته باشید که هر دوی آن ها در بازار تجهیزات باغبانی به عنوان اره درخت بر نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

مردی در حال بریدن درخت با اره چوب بری

مردی در حال بریدن درخت با اره چوب بری

مراقبت و نگه داری

نحوه ی مراقبت و نگه داری از این دستگاه ها بسیار مهم می باشد و باید بدانید که اره بنزینی به مراقبت بیشتری نسبت به اره برقی نیاز دارد.

دقت داشته باشید که، سوخت رسانی دستگاه بنزینی باید علاوه بر کیفیت بالا، به موقع انجام شود و فیلتر هوای آن به صورت دوره‌ای تعویض شود و در صورت استفاده ی غیر اصولی و یا اتفاقات پیش بینی نشده احتمال خرابی اره بنزینی از اره برقی بیشتر است.

برای مشاوره و خرید ابزار می توانید با کارشناسان فروشگاه ابزار غفوری تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *