آموزش ابزارآلات

موتور براسلش چیست

موتورهای براشلس در دهه ۱۹۶۰ میلادی به عنوان یک جایگزین کاربردی برای موتورهای براش ساخته شدند و امروزه، این موتورها در دستگاه‌هایی مانند انواع ابزارآلات، هارد دیسک‌های کامپیوتری، وسایل نقلیه و پخش‌کننده‌های DVD پیدا می کنند.

دقت داشته باشید که، سازندگان بیشتر تمایل دارند برای دستگاه‌ ها و ابزارآلات شارژی از این موتورها استفاده کنند، زیرا کارایی ابزار را افزایش می دهد و عمر باتری آن را بیشتر می کند.

این موتورها، کوتاه و فشرده می باشند و قطعات متحرک کمی دارند و باعث شده است که تماس بین قطعات از بین برود و اصطکاک و گرمای کم تری تولید می شود و معمولا دارای سه و یا چند سیم می باشند که از آن ها بیرون زده و به یک کنترل‌ کننده ی الکترونیکی سرعت (ESC) وصل شده است.

امروزه، بیشتر این موتورها در کارهای الکترونیکی مدرن و صنعتی دارای کاربرد می باشد و روز به روز هم به محبوبیت آن افزوده می شود و استفاده از آن ها گسترده تر می شود.

طرز کار موتور براشلس

برای داشتن درک بهتری از عملکرد این موتورها، ابتدا باید با ذغال براش آشنا شوید. این ذغال از جنس کربن می باشد و برای عملکرد بهتر ابزارهای با موتور براش مانند دریل، چکش برقی، رنده، شمشاد زن برقی و مینی فرزها بسیار لازم است.

این قطعه بر روی استاتور (بخش ثابت موتور) نصب می گردد و باعث انتقال بهینه و بهتر نیرو به روتور (بخش چرخان موتور) می شود و به صورت جفتی کار می کند و در معرض اصطکاک و فرسوده شدن قرار دارد.

موتور این دستگاه، دارای روتور بخش چرخان موتور و استاتور بخش ثابت آن می باشد و در یک موتور براش، روتور در مرکز موتور قرار دارد و استاتور آن را احاطه کرده است و دقت داشته باشید که ساختار آن به این صورت است که دارای یک جفت آهن ربا با قطب های مخالف می باشد.

تولید میدان مغناطیسی در این موتورها به این صورت است که روتور، استاتور را احاطه کرده است و مجموعه ای از آهن ربا در روتور برای تغییر میدان مغناطیسی وجود دارد. به عنوان نمونه می توان گفت که، استاتور یک پهپاد براشلس دارای شش جفت و یا بیشتر سیم‌پیچ می باشد و هر کدام توانایی تولید میدان مغناطیسی خود را دارد.

با چرخش روتور به صورت هم زمان، میدان مغناطیسی هر سیم‌ پیچ به نوبه خود تغییر می‌کند و چرخش بیشتر برای روتور را تولید می کند. به وسیله ی یک کنترل ‌کننده الکترونیکی سرعت (ESC)، جریان ورودی به هر یک از سیم‌پیچ‌ها تنظیم می شود و می تواند کل موتور را کنترل کند.

موتورهای براشلس کوچک

موتورهای براشلس کوچک

مزایای موتور براشلس

فناوری این موتور به این صورت است که، علاوه بر بهبود قدرت ابزار شارژی، عمر مفید آن ها را نیز بالاتر می برد و با استفاده از این موتورها دیگر نگران سرویس و نگه داری از وسیله ی مورد نظر نمی باشید.

از دیگر ویژگی های این موتور، عدم وجود زغال (براش)، می باشد و مشکلات مربوط به گرمای بیش از حد و خرابی‌ها در آن ها از بین رفته است و طول عمر موتور به بلبرینگ های آن بستگی دارد.

البته که وزن آن هم بسیار سبک می باشد و باعث شده است که قابلیت حمل بسیار آسانی و در نتیجه لرزش و صدای بسیار کمی داشته باشد.

بین روتور و استاتور اصطکاکی وجود ندارد و این مورد باعث افزایش کارایی موتور به صورت قابل توجهی می باشد و گرمای کمتر تولید شده باعث انرژی بهتر باتری تا ۲۵% نسبت به باتری های معمولی می شود.

عدم وجود اصطکاک، باعث کار کردن آن حتی در مصارف سنگین بدون جرقه می باشد و به همین دلیل فرسایش موتور و در نهایت دوره های سرویس و نگه داری از آن به صورت قابل توجهی کم می شود.

انرژی موجود در این موتورها بیشتر می باشد و طراحی ساختار آن به صورتی می باشد که، مانع گرمایش بیش از حد آن می شود. وسایل و ابزار دارای این موتورها، دارای طول عمر بیشتری می باشند.

معایب موتور براشلس

با توجه به مزایای بسیار زیادی که در این موتورها وجود دارد باید به معایب بسیار کم آن هم توجه داشته باشید و ما در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

قیمت بالا

این موتورها دارای قیمت بالایی می باشند و برای وسایل مقرون به صرفه مانند اسباب بازی ها قابل استفاده نمی باشند.

آهن ربای الکتریکی

این موتورها، دارای مجموعه پیشرفته ‌ای از آهنرباهای الکتریکی می باشند و استفاده از آن باعث به کارگیری سیم پیچ های بیشتر می شود و به یک قطعه الکتریکی برای کنترل‌کننده الکترونیکی سرعت (ESC) نیاز دارند و دارای قیمت بالایی می باشد.

سیم‌کشی پیچیده

این موتورها، باید با یک کنترل‌کننده الکترونیکی سرعت کنترل شوند که بتواند جریان موجود در هر آهنربای الکتریکی را کنترل کند و این سیم‌کشی پیچیده، باعث می شود که عیب‌یابی و تعمیر این موتورها را پیچیده‌تر کند.

تعدادی موتور الکترونیکی براشلس

تعدادی موتور الکترونیکی براشلس

انواع موتور براشلس

این موتورها، دارای دو نوع روتور بیرونی و روتور داخلی می باشند و تفاوت آن هم فقط در طراحی می باشد و کارایی هر دوی آن ها به یک صورت است.

موتور براشلس با روتور داخلی

روتور در این نوع موتور، در مرکز قرار گرفته و سیم‌پیچ استاتور آن را احاطه کرده است. با توجه به این طراحی، آهنرباهای روتور گرما را داخل محفظه موتور نگه نمی‌دارد و به راحتی به بیرون می رود و البته که، مقدار زیادی گشتاور تولید و به درستی از آن استفاده می شود.

موتور براشلس با روتور خارجی

دراین نوع موتور، روتور سیم ‌پیچ در مرکز موتور واقع شده است و آهنرباهای آن، گرما را در داخل موتور نگه می دارد و اجازه ی خارج شدن نمی دهد و با جریان و گشتاور کمی کار می کند.

کاربرد موتور براشلس

این موتورها دارای کاربرد و استفاده های بسیار زیادی می باشند و در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

  • وسایل حمل و نقل: مانند وسایل نقلیه هیبریدی و هواپیماهای الکتریکی
  • ابزار شارژی: مانند دستگاه چمن ‌زن‌، برگ جمع کن، اره دیسکی و افقی بر و همچنین دریل‌های شارژی
  • گرمایش و تهویه: مانند گرمایش، تهویه مطبوع و صنایع برودتی
  • صنایع مختلف: مانند بخش کنترل حرکت، محرک‌های خطی، سرووموتورها، محرک ربات‌های صنعتی، موتورهای محرک اکسترودر و درایوهای تغذیه برای ابزارهای CNC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *